عنوان | کارکرد آموزشی فرهنگی دارالمعلمات و دانشسراهای دخترانه در دوره پهلوی اول |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه گنجینه اسناد - سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران - علمی پژوهشی سال 29 شماره 4 پیاپی 116 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 139-106 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | معلمان زن موقعیت اجتماعی سواد زنان در ایران کارکرد فرهنگی موقعیت اجتماعی زن پهلوی اول عصر رضاشاه جایگاه فرهنگی زنان دارالمعلمات دانشسراهای مقدماتی دخترانه جایگاه آموزشی زنان سواد زنان کارکرد آموزشی |
چکیده |
هدف: دورۀ سلطنت رضاشاه مرحلهای در ارتقای موقعیت اجتماعی زنان ایران بود. دولت در اجرای برنامۀ تجدد و سکولاریسم، برنامههای متعدد از جملۀ تأسیس دانشسَراهای دخترانه تأسیس کرد که شکل سازمانیافتهتر دارالمعلمات به شمار میرفت. هدف تأمین و تربیت معلمان زن بود. این ابتکار در آن زمان در ارتقای جایگاه آموزشی و فرهنگی زنان نقش مؤثر داشت. نشاندادن این نقش هدف این مقاله است. روش/ رویکرد پژوهش: دادهها از اسناد و مدارک آرشیوی و کتابخانهای گردآوری و تحلیل شده است. یافتهها و نتیجهگیری: تأسیس دانشسَراهای دخترانه سبب افزایش سواد زنان و تأمین آموزگاران زن شد و زمینۀ ورود زنان را به عرصۀ عمومی، به ویژه دستگاه اداری و مراکز علمی فراهم کرد. از این رو در ارتقای موقعیت موثر بود؛ هر چند در ابتدا عمدتاً به زنان طبقۀ بالا محدود بود. |
کد مقاله | 38001 |
تعداد بازدید | 243 |
|