عنوان | تأثیر آموزش گروهی والدگری راه حل محور به مادران بر پرخاشگری و حل مسأله کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه تربیتی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 15 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
محدوده صفحات | 211-197 |
کلید واژه | پرخاشگری حل مسئله آموزش مادران مشهد پرخاشگری کودکان کودکان پیش دبستانی پرخاشگری فرزند آموزش گروهی والدگری راه حل محور |
چکیده |
هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش گروهی والدگری راهحل محور به مادران بر پرخاشگری و حل مساله کودکان پیش دبستانی بود. پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش مادران کودکان پیشدبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود که 40 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (20 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش گروهی والدگری راهحل- محور دریافت کرد و گروه کنترل، آموزشی ندید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری (باس و پری، 1992) و حل مساله (هپنر، 1988) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-19 استفاده شد. یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر پرخاشگری و حل مساله تفاوت معناداری نداشتند ( 05/0 P > )، اما در مرحله پسآزمون از نظر هر دو متغیر تفاوت معناداری داشتند ( 05/0 p < ). به این ترتیب که آموزش گروهی والدگری راهحل محور به مادران باعث کاهش پرخاشگری و افزایش حل مساله کودکان پیشدبستانی شد. |
کد مقاله | 37971 |
تعداد بازدید | 220 |
|