عنوان
|
ارائه الگوی مفهومی برای مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاههای کشور |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
مژگان ناصری - اصغر شریفی - محمدنقی ایمانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
70-39 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر دانشآموختگان دختر مهارت آموزی زنان دانشآموخته الگوی مفهومی مهارتهای قابل انتقال قابلیت اشتغال
|
چکیده
|
رشد تعداد دانش آموختگان دختر در سالهای اخیر و چالش ناشی از تمایل زنان برای ورود به بازار کار و کمبود فرصتهای شغلی، لزوم توجه به آموزشهای مهارتی در طی دوران تحصیلات دانشگاهی را مورد توجه قرار داده است. هدف این پژوهش تدوین الگویی مفهومی برای مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاههای کشور بر اساس تجربه زیسته جمعی از صاحبنظران در زمینه موضوع مورد بررسی است. نوع پژوهش کیفی است که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. دادههای این بررسی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از شاخص اشباع نظری از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 20 نفر از استادان، کارافرینان و دانش آموختگان زن دانشگاهها جمعآوری و بهوسیله نرمافزار کیفی Nvivo نیز بررسی شده است. نتایج تحلیل دادهها شامل 16 مقوله کلی است که در چارچوب الگوی پارادایمی در قالب شرایط علی (سیاستگذاری، منابع انسانی، فرهنگی)، راهبردها (اصلاحات فرایندی در قوانین و سیاستگذاری، اصلاحات فرایندی در منابع انسانی، اصلاحات فرایندی در اهداف و فعالیتها، اصلاحات دروندادی در قوانین و سیاستگذاری، اصلاحات دروندادی در منابع انسانی، اصلاحات دروندادی در اهداف، اصلاحات ساختاری)، زمینه (عوامل سیاسی و قانونی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و فنّاورانه)، شرایط مداخلهگر (عوامل خرد و کلان مؤثر در مهارتآموزی)، پیامدها (اصلاح در بروندادهای اقتصادی و اجتماعی، اصلاح در بروندادهای فرهنگی) بر پدیده کانونی مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاهها و ارائه الگوی مهارتآموزی مؤثر است.
|