عنوان
|
اثربخشی نرمافزار آموزشی خانواده محور بر مهارتهای خواندن در دانشآموزان ابتدایی با اختلال خواندن |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
علی علیپور صنوبری - حمید علیزاده - علی اکبر ارجمندنیا - سعید حسنزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
13-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشهد مداخله آموزشی اختلال یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی ناتوانی یادگیری مهارتهای خواندن آموزش خانواده محور اختلال خواندن برنامه آموزشی خانواده محور عملکرد خواندن دانشآموزان سوم ابتدایی
|
چکیده
|
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی نرمافزار آموزشی خانوادهمحور بر مهارتهای خواندن در دانشآموزان ابتدایی با اختلال خواندن بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامیدانشآموزان سال سوم ابتدایی مدارس اختلالات یادگیری شهر مشهد، که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش 32 نفر (دو گروه 16 نفره) را تشکیل میداد که با توجه به وجود 10 مرکز ناتوانی یادگیری در سطح مشهد به روش نمونهگیری تصادفی منظم از روی لیست دانشآموزان مراکز اختلال یادگیری پایههای سوم ابتدایی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. دادههای مورد نیاز این پژوهش از طریق آزمون عملکرد خواندن نما (کرمیومرادی، 1384) به دست آمد. مداخله آموزشی شامل 10 جلسه بود که در خانوادههای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در آغاز هر هفته تمرینات متناسب نرم افزار را از مربی دریافت میکردند و در طول هفته با فرزند خود کار میکردند. نتایج به دست آمده نشان داد آموزش مبتنی بر نرمافزار آموزشی خانوادهمحور بر مهارتهای خواندن دانشآموزان با اختلال خواندن تاثیر معنادار دارد (05/0 > P). بنابراین میتوان گفت محتوای نرمافزار در کنار آموزشهایی که به خانوادهها برای استفاده آن در خانه داده شده بود توانسته روند بهبود مشکلات و ناتوانیهای خواندن دانشآموزان با ناتوانی خواندن را تسریع بخشد.
|