عنوان | مبدأ هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده - مصوب حوزوی سال 7 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 78-53 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | الهیات فمینیستی آثار فمینیستی حکمت صدرایی حقوق خداشناسی واجب الوجود کمال مطلق الهی مبدأ هستی الهیات تعالی الهیات تنزل |
چکیده |
مبدأ هستی در الهیات فمینیستی چگونه تصویر میشود و حکمت صدرایی چه انتقاداتی به این تصویر دارد؟ فمینیستها در تلاشهای نظری خود در راستای اصلاح وضعیت زنان، به اصلاح باورهای الهیاتی در خصوص مبدأ هستی نیز پرداخته و کوشیدهاند با نقد خدای جنسیتزده در تفکرات رایج مسیحی، به ارائة تصویری از آن بپردازند که توجیهگر تلاشهای فمینیستی در راستای احیای حقوق زنان باشد. این تحقیق بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و با جستجو در آثار فمینیستی معتقد است برخی فمینیستها در «الهیات تعالی» جایگاه مبدأ هستی را از خدای مسیحیت بالاتر برده و برخی دیگر در «الهیات تنزل» آن را به زیر کشیدهاند. الهیات تنزل با ترسیم خدای متوهَّم، متغیر، مؤنث، مادی و غیرمتعالی میکوشد جایگاه زن را تعالی بخشد و حقوق ازدسترفتة او را جبران کند. تعالی زن به قیمت تنزل الهی مورد قبول حکمت متعالیه نیست؛ بلکه تعالی زن در آن قرین با تعالی الهی است. حکمت صدرایی با اثبات برهانی دو مبنای اساسیِ «وجود مبدأ» و «کامل مطلق بودن مبدأ» الهیات تنزل فمینیستی را به چالش میکشد. درعینحال این نظام حکمی با ترسیم قابل قبولی از جایگاه زن و مرد، در عین پرهیز از تنزل مقام الهی، بستر دستیابی به حقوق ازدسترفتة آنان را نیز فراهم میکند. |
کد مقاله | 37897 |
تعداد بازدید | 281 |
|