عنوان | پیش بینی آمادگی به اعتیاد در دانشجویان بر اساس جنسیت، سن، سخترویی تحصیلی و باورهای فراشناختی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 62 شماره 4.1 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 305-296 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت اعتیاد دانشجویان دختر سن تهران دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان پسر باورهای فراشناختی آمادگی اعتیاد سخترویی تحصیلی |
چکیده |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی آمادگی به اعتیاد بر اساس متغیرهای جنسیت، سن، سخت رویی تحصیلی و باورهای فراشناختی در بین گروهی از دانشجویان دانشگاه های آزاد شهر تهران انجام شد. روش کار: روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه این پژوهش عبارت بودند از تمامی دانشجویان مشغول به تحصیلی در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 که با روش نمونه گیری خوشه ای، 361 نفر از این دانشجویان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه های آمادگی به اعتیاد زرگر، پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و هاتون، و پرسشنامه سخت رویی تحصیلی بنشیک و لوپز استفاده شد. با استفاده از رگرسیون چندمتغیری سلسه مراتبی، توان پیش بینی آمادگی به اعتیاد بر اساس متغیرهای جنسیت، سن، سخت رویی تحصیلی و باورهای فراشناختی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که در دانشجویان، ارتباط مثبت و معناداری بین سن و سخت رویی تحصیلی وجود داشت. بعلاوه، متغیر سن با باورهای فراشناختی و آمادگی به اعتیاد دارای رابطه منفی و معناداری بود، به طوریکه هر چه میزان سن بالاتر میرفت، باورهای فراشناختی و احتمال آمادگی به اعتیاد در دانشجویان کمتر میشد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که دو متغیر سخترویی تحصیلی و باورهای فراشناختی قادر بودند تا به طور معناداری 6 درصد احتمال ابتلا به اعتیاد را پیش بینی کنند، در صورتیکه متغیرهای جنسیت و سن از توان پیش بینی کنندگی لازم برخوردار نبودند. نتیجه گیری: در مقایسه با جنسیت و سن، عوامل شخصیتی و سازه های شناختی دانشجویان میتواند از اهمیت بیشتری در احتمال ابتلای افراد به اعتیاد برخوردار باشد و لازم است که مفهوم پردازی مداخلات درمانی و پیشگیرانه روانی- اجتماعی با تاکید بیشتری بر این دسته از عوامل شکل بگیرند. |
کد مقاله | 37884 |
تعداد بازدید | 211 |
|