عنوان | بررسی نقش واسطه گری ناگویی خلقی در ارتباط با افسردگی و رضایت زناشویی در معلمان مقطع ابتدایی با تعدیل گری جنسیت |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 62 شماره 4.1 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 189-179 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت رضایت زناشویی افسردگی زندگی زناشویی ناگویی خلقی معلمان ابتدایی جنسیت معلم معلمان متأهل منطقه آزاد اروند |
چکیده |
رضایت از زندگی زناشویی میتواند بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، از جمله بر سلامت جسمی و روانی زوج ها تأثیر بگذارد لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه گری ناگویی خلقی در ارتباط بین افسردگی و رضایت زناشویی با تعدیل گری جنسیت انجام شد. روش کار: جامعۀ آماری شامل کلیه معلمان متاهل مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به خدمت بودند، 300 آزمودنی به عنوان نمونه پژوهش از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش جهت اندازه گیری متغیرها عبارت بودند از: مقیاس ناگویی خلقی بگبی، پارکر و تیلور، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که افسردگی با رضایت زناشویی رابطه مستقیم منفی و معنی دار دارد (28/0- = β و 01/0 ≤ p )، رابطه مستقیم بین ناگویی خلقی و رضایت زناشویی نیز منفی و معنی دار است (10/0- = β و 05/0 ≤ p)، بین افسردگی و ناگویی خلقی رابطه مستقیم، مثبت و معنی دار وجود دارد( 21/0 = β و 01 /0 ≤ p)، همچنین بین افسردگی با رضایت زناشویی از طریق ناگویی خلقی رابطه غیر مستقیم وجود دارد. (02/0- = β و 01/0 ≤ p ). و نهایتا نتایج نشان داد جنسیت رابطه افسردگی و رضایت زناشویی را تعدیل نمیکند. نتیجه گیری: میتوان چنین استنباط کرد که هرچه علایم افسردگی در زوجین کاهش یابد رضایت زناشویی آنها هم به صورت مستقیم و هم از طریق کاهش ناگویی هیجانی بیشتر میشود. |
کد مقاله | 37882 |
تعداد بازدید | 201 |
|