عنوان | روایت پژوهی ترک تحصیل دانشآموز دختر روستایی |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه زنان سال 10 شماره 4 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 100-77 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دختران روستایی روستا خانوادههای روستایی ترک تحصیل نظام آموزشی آموزش دختران روستایی دانشآموزان روستایی تحلیل روایت روایت پژوهی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف کاوش دلایل ترک تحصیل یک دانشآموز دختر روستایی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد روایت پژوهی می باشد. این پژوهش بر روی یک دانش آموز دختر روستایی که ترک تحصیلکرده، متمرکز شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های روایتی نیمه ساختاریافته و یادداشت میدانی استفاده شد. در فرآیند تحلیل از روش های تحلیل روایت ها و کدگذاری استفاده شده است. در تحلیل روایتها از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین (1990) کمک گرفته شده است. یافته ها نشان میدهد که مقوله مرکزی در ترک تحصیل این دانش آموز فقر محیطی (محیط خانوادگی و آموزشی روستا) می باشد، که تحت تأثیر عوامل متعددی چون؛ فقر اقتصادی، بی سوادی والدین، تبعیض جنسیتی، اشتغال دانش آموز در خانه، فاصله تا مدرسه و مختلط بودن مدرسه قرار دارد؛ همچنین زمینه هایی همچون؛ باورهای فرهنگی روستا، استفاده از سرباز معلم و تاثیر گروه همسالان در کنار شرایط علّی بر پدیده مؤثر بوده اند. این عوامل تحت تأثیرساختار متمرکز نظام آموزشی موجب ترک تحصیل دانش آموز می شود. |
کد مقاله | 37868 |
تعداد بازدید | 267 |
|