عنوان | مقایسه تأثیر آموزش به دو روش گروهی و لوح فشرده مولتی مدیا بر آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 21 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 361-353 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آزار جنسی زنان اصفهان آموزش گروهی بانوان کودک آزاری اصفهان آموزش مادران آموزش گروهی نگرش مادران آزار جنسی کودکان آگاهی مادران مولتی مدیا |
چکیده |
زمینه و هدف: کودکان از آسیب پذیرترین گروه های جامعه هستند و خطر آزار توسط افراد گوناگون همواره آنان را تهدید میکند. مادران مهمترین منبع قابل اعتماد جهت ارائه اطلاعات به کودکان می باشند. هدف این پژوهش مقایسه تاثیر آموزش به دو روش گروهی و لوح فشرده مولتی مدیا بر آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی بود. روش کار: در این کارآزمایی بالینی تعداد 100 نفر از مادران دارای فرزند زیر 18 سال و دارای پرونده در مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان انتخاب شدند و در دو گروه آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده مولتی مدیا در زمینه تعریف، شیوع، تشخیص، پیشگیری و مدیریت کودک آزاری جنسی مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که توسط مادران در دو مرحله قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمرات آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی در هر یک از دو گروه آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده مولتی مدیا بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش افزایش معنیداری داشت (0/001 < p ). در میانگین نمره آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی بین دو گروه بعد از مداخله تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: هر دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده مولتی مدیا در ارتقاء آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی موثر می باشند. با توجه به مزایای فراوان آموزش با لوح فشرده مولتی مدیا از جمله به صرفه بودن و امکان استفاده در هر زمان، به کارگیری آن در برنامههای آموزشی مادران توصیه میشود. |
کد مقاله | 37864 |
تعداد بازدید | 235 |
|