عنوان | تأثیر آموزش گروهی مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 6 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 34-26 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زوجین آموزش گروهی بانوان مثبت اندیشی بهزیستی روانشناختی پرستاران پرستاران زن کیفیت رابطه زناشویی ورامین آموزش تفکر مثبت مثبت اندیشی زوجین فراهیجان پرستاران متأهل فراهیجان مثبت |
چکیده |
مقدمه: پرستاران به دلیل شیفتهای چرخشی و استرس شغلی با مشکلاتی در زمینه سلامت و رابطه با همسر مواجه هستند و یکی از روشهای بهبود سلامت و ویژگیهای روانشناختی، روش آموزش مثبتاندیشی است. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران زن بیمارستانهای شهید مفتح و پانزده خرداد شهر ورامین در فصل بهار سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی آموزش مثبتاندیشی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین جمعآوری و در نرمافزار SPSS نسخه 19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که در مرحله پیشآزمون بین گروهها از نظر بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین تفاوت معنیداری وجود نداشت ( 05/0 P ). به عبارت دیگر، آموزش گروهی مثبتاندیشی باعث افزایش معنیدار بهزیستی روانشناختی ( 001/0 P < , 645/129 F =)، فراهیجان مثبت ( 001/0 P < , 679/118 F =) و کیفیت رابطه زوجین ( 001/0 P < , 320/112 F =) در پرستاران شد. نتیجهگیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش گروهی مثبتاندیشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران بود. بنابراین، استفاده از روش آموزش گروهی مثبتاندیشی برای بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت بهویژه بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین توصیه میگردد. |
کد مقاله | 37855 |
تعداد بازدید | 226 |
|