عنوان
|
بررسی ماهیت و صحت یا عدم صحت تخییر و تملیک طلاق به زوجه در فقه مذاهب اسلامی |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
سید محمدصادق موسوی - محمد روشن - محمد امین فرد - حمید فرشی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه فقه مقارن - دانشگاه مذاهب اسلامي سال 7 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
125-105 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حق طلاق اختیار زن در طلاق فقهای اهل سنت فقه امامیه تملیک فقه اهل سنت مذاهب اسلامی وکالت زوجه در طلاق حق طلاق زنان طلاق طلاق زوجه ماهیت فقه مذاهب تخییر طلاق حق طلاق زوجه
|
چکیده
|
مسئله تخییر زوجه در طلاق و تملیک حق طلاق به زوجه از جمله مباحث اختلافی بین مذاهب اسلامی است؛ در فهم معنای تملیک بین فقهای مذاهب اسلامی اختلاف نظر است؛ میتوان گفت آنچه از تملیک برداشت میشود این است که تملیک طلاق از نظر ماهیت یک عمل حقوقی دوطرفه و الزامآوری است که در آن امکان انجام فعل طلاق به زوجه سپرده میشود، به نحوی که بتواند به اراده مستقل خود، خود را مطلقه سازد. اکثریت فقهای اهلسنت تملیک طلاق را صحیح دانستهاند و لکن در فقه امامیه چنین عملی صحیح دانسته نشده است. قبول صحت تملیک طلاق با قواعد عمومی عقود و ایقاعات مغایرتی ندارد و خلاف مقتضای نکاح به نظر نمیرسد، هر چند که مغایرت با هدف و غایت از زوجیت که تمتع التذاذی و تولید نسل است، دارد. در هر صورت به جهت وجود روایاتی که چنین عملی را صحیح نمیدانند میبایست معتقد به عدم صحت تملیک بود و باید پذیرفت که سهیم بودن اراده زوجه در طلاق با پرداخت مالی از سوی او به زوج و در قالب خلع یا مبارات قابل پذیرش است. در مورد ماهیت تخییر احتمالات مختلفی بیان شده است و با توجه به آیات 28 و 29 سوره مبارکه احزاب میتوان گفت تخییر تعهد یکطرفه غیرالزامآور نسبت به طلاق است که زوج میتواند از آن رجوع کند. تخییر به عنوان یک نهاد حقوقی مستقل مورد پذیرش اکثریت اهلسنت است و در فقه امامیه هر چند موافقان انگشتشماری دارد، اما پذیرفته نشده است و انصاف این است که آیات 28 و 29 سوره احزاب علاوه بر اینکه در فقه امامیه جزو اختصاصات نبی مکرم اسلام (ص) دانسته شده است، دلالتی بر تخییر ندارند.
|