عنوان | اثربخشی آموزش فرزندپروری بر اساس تئوری انتخاب بر رابطه والد کودک و نشانههای بالینی اختلال نافرمانی مقابلهای |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 10 شماره 3 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 108-97 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری رابطه والد فرزند مهارتهای فرزندپروری نظریه انتخاب اختلال نافرمانی مقابلهای نشانگان بالینی آموزش فرزندپروری |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری بر اساس تئوری انتخاب بر رابطه والد کودک و نشانه های بالینی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای می باشد. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با مراحل پیش آزمون پس آزمون و آزمون پیگیری است. از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی با مراحل پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری است. تعداد 26 نفر از والدین دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعهکننده به مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره به همراه پدران و مادرانشان با استفاده از روش نمونهگیری گزینش در دسترس، به عنوان نمونۀ اصلی پژوهش انتخاب شدند و سپس در دو گروه مساوی سیزده نفری والدینشان، به شرح زیر به طور تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایشی در برنامه آموزش مهارتهای فرزندپروری شرکت کردند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. . ابزارهای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه ارتباط والد فرزند پیانتا (1994) و پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) می باشد. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش فرزندپروری بر اساس تئوری انتخاب منجر به بهبود رابطه والد کودک و کاهش نشانه های بالینی اختلال نافرمانی مقابله ای (در مؤلفه های ضدیت و بیش جنبشی) شد و بر مؤلفه های دقت و اختلال ترکیبی تأثیر معنادار نداشته است. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای والدینی مبتنی بر تئوری انتخاب می تواند منجر با تقویت رابطه با والدین می تواند منجر به کاهش مشکلات رفتاری کودکان شود. |
کد مقاله | 37846 |
تعداد بازدید | 304 |
|