عنوان | چالشهای حرفهای زنان شاغل در رادیو و تلویزیون و تأثیر آن بر بازنمایی زنان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما شماره 4 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 86-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تلویزیون موقعیت شغلی زنان شاغل اشتغال زنان کار زنان شغل زنان بازنمایی رسانهای رادیو سیاستهای جنسیتی صدا و سیما سیاستهای جنسیتی بازنمایی تلویزیونی صدا و سیما بازنمایی زن چالشهای حرفهای چالشهای سازمانی بازنمایی رادیویی |
چکیده |
این مقاله با بررسی موقعیت شغلی و کار زنان در سازمان صدا و سیما، درصدد شناسایی مهمترین چالش های حرفه ای زنان شاغل در این سازمان و تأثیر آنها بر بازنمایی زنان در این رسانه است. محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با 30 نفر از زنان فعال در عرصههای مختلف رسانهای، مانند مدیریت، کارگردانی، تهیه کنندگی و خبرنگاری، جمع آوری و به روش تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار داده است که از این طریق، چهار تم انگیزه ها، خانواده و مادری، چالشهای سازمانی و جنسیتی شناسایی شده اند. محقق با تحلیل تم چالشهای سازمانی به این نتیجه رسیده که علی رغم تاکید سیاست های کلان سازمان صدا وسیما بر تکریم جایگاه زنان و نفی شئ انگاری زن در رسانه، زنان در محیط کار خود، سیاستها و خط مشیهای اجرایی مشخصی در زمینه بسط فرصتها و شرایط پیشرفت کار حرفهای مشاهده نمی کنند. محقق مقاله در انتها پیشنهاد میکند که تدوین سیاستها و خط مشیها در این زمینه، بر اساس الگوی سوم «زن مسلمان ایرانی» در دستور کار این سازمان قرار گیرد. |
کد مقاله | 37843 |
تعداد بازدید | 285 |
|