• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش میانجی ادراک از سبک فرزندپروری در رابطه بین ساختار انگیزشی و ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان
تعداد صفحات 11
نویسنده ایمان سیدمحرمی - امین براتیان - مرضیه رضایی - علی مشهدی
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 44-34
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  عوامل شخصیتی  مشهد  ساختار انگیزشی  دانش‌آموزان دبیرستانی  پنج عامل شخصیت  سبک‌های فرزندپروری ادراک شده  روان رنجورخویی  سبک فرزندپروری  دانش‌آموزان نوجوان  دانش‌آموزان متوسطه اول  انگیزش انطباقی  
چکیده زمینه و هدف: ویژگی­ های شخصیت و ساختار انگیزشی از عوامل مهم و تاثیرگذار در تصمیم­ گیری­ های دوران نوجوانی است. در این میان برداشتی که نوجوان از سبک فرزندپروری والدینش دارد در جهت­ گیری­ های وی نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ادراک از سبک فرزندپروری در رابطه بین ساختار انگیزشی و ویژگی­ های شخصیتی انجام پذیرفت.
روش ها: جامعه پژوهش کلیه دانش ­آموزان دبیرستان­ های دخترانه و پسرانه متوسطه اول ناحیه یک شهر مشهد در سال 98-1397 بود. 460 دانش­ آموز دختر و پسر به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ساختار انگیزشی، ویژگی­ های شخصیت و ادراک از سبک فرزندپروری پاسخ دادند. تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم ­افزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 و با استفاده از روش آماری مدل­ یابی معادلات ساختاری انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار سنی شرکت­ کنندگان 0/99 ± 13/74 سال بود. بین عوامل شخصیت به جز عامل روان­ رنجورخویی با انگیزش انطباقی رابطه مثبت و معناداری بدست آمد. رابطه روان­رنجورخویی با انگیزش انطباقی معکوس و معنادار بود (0/01 ≥ P ،0/12- r = ). ادراک از سبک فرزندپروری رابطه بین ویژگی ­های شخصیت و ساختار انگیزشی را میانجی­ گری می­ کند. 12% از تغییرات انگیزش انطباقی متأثر از ویژگی‌های شخصیتی و فرزندپروری ادراک شده است.
نتیجه­ گیری: نوجوانانی که با برخورداری از برخی ویژگی ­های شخصیتی ادراک مثبتی از محیط خانوادگی و سبک فرزندپروری والدین خود دارند، امید بیشتری برای دستیابی به اهداف و پیگیری آن داشته و احتمالا اهداف صحیح و واقع ­بینان ه­ای انتخاب می‌نمایند و ساختار انگیزشی انطباقی بیشتری دارند.

کد مقاله 37836
تعداد بازدید 288

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397