عنوان | امید به آینده، روابط دلبستگی، و مشکلات هیجانی رفتاری در کودکان کار |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 65-51 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشکلات رفتاری کودکان کودکان کار رشت (شهرستان) کار کودکان اختلالات رفتاری مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان مشکلات رفتاری هیجانی رابطه دلبستگی امید به آینده اختلالات هیجانی امید کودکان |
چکیده |
زمینه و هدف: کار کودکان یک موضوع مهم جهانی است، زیرا بر بهزیستی جسمی، روانی، و اخلاقی کودکان تأثیر میگذارد و کودکان شاغل در معرض خطرات جسمی، تنش، و مشکلات روانی-اجتماعی قرار دارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه امید به آینده، روابط دلبستگی، و مشکلات هیجانی- رفتاری در کودکان کار با سایر همسالان انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پس رویدادی بود. برای انتخاب نمونه از مؤسسه کودکان کار شهرستان رشت 50 نفر در دامنه سنی 10 تا 12 سال و از میان همسالان آنها از یک مدرسه همجوار نیز 50 نفر به روش در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، مقیاس امید کودکان (اشنایدر و همکاران، 1997)، پرسشنامه روابط دلبستگی (هالپرن و کاپنبرگ، 2006)، و پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر کودکان - ویژه والدین و معلمان (راتر، 1975) بر روی گروه ها اجرا شد. برای تحلیل داده ها نیز از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که نمره شاخص کلی امید به آینده در گروه کودکان کار نسبت به سایر همسالان به طور معناداری کمتر (0/002 > P) است و نمره کلی مشکلات هیجانی-رفتاری از دیدگاه والدین (0/003 > P) و از دیدگاه معلمان (0/001 > P) در گروه کودکان کار نسبت به سایر همسالان، بهطور معناداری بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمره تمامی خردهمقیاسهای روابط دلبستگی، به غیر از واکنش هیجانی در کودکان کار از سایر همسالان بهطور معناداری کمتر (0/001 > P)، و میانگین نمره تمامی خردهمقیاسهای مشکلات هیجانی-رفتاری از دیدگاه معلمان در کودکان کار نسبت به سایر همسالان بهطور معناداری بیشتر است (0/002 > P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، میتوان گفت که شرایط سخت زندگی کودکان کار باعث میشود تا حمایت لازم و کافی را از خانواده و والدین حامی دریافت نکنند و این خلأ، موجب عدم شکلگیری دلبستگی ایمن با والدین شده و میزان امید به آینده را در آنها کاهش میدهد. از سویی دیگر، محیط کار برای کودکان سرشار از بدرفتاریهای جسمی و جنسی است که موجب بروز مشکلات هیجانی-رفتاری در آنها میشود. |
کد مقاله | 37832 |
تعداد بازدید | 304 |
|