عنوان
|
تأثیر آموزش فرزندپروری مثبت به والدین بر مشکلات رفتاری و مسئولیتپذیری دانشآموزان پرخاشگر دوره ابتدایی |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
امید عیسی نژاد - توحید سعیدی - الهه علیپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
210-191 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری رفتار کودکان پرخاشگری رفتار فرزندان مسئولیتپذیری کودکان دبستانی آموزش والدین پرخاشگری کودکان دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری برنامه فرزندپروری مثبت پرخاشگری فرزند فرزندپروری مثبت آموزش فرزندپروری لردگان (شهرستان) دانشآموزان پرخاشگر
|
چکیده
|
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فرزندپروری مثبت به والدین بر تقویت حس مسئولیت پذیری دانش آموزان پرخاشگر دوره ابتدایی و کاهش مشکلات رفتاری آنها بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام والدین دارای کودکان پرخاشگر دوره ابتدایی شهرستان لردگان در سال 1395 بود که نمونه ای مشتمل بر والدین 30 دانش آموز پرخاشگر دوره ابتدایی روش نمونه گیری تک مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه انتظار جایگزین شدند. برنامه فرزندپروری مثبت ساندرس در قالب 8 جلسه 120 دقیقه ای به والدین گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس پرخاشگری رابطه ای و آشکار کودکان دبستانی شهیم (ORA)، چک لیست تجدید نظر شده مشکلات رفتاری (RBPC) و مقیاس مسئولیت پذیری پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (CPI) بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) نشان داد که برنامه فرزندپروری مثبت تاثیر معناداری بر کاهش پرخاشگری و مشکلات رفتاری و افزایش سطح مسئولیت پذیری دانش آموزان پرخاشگر دوره ابتدایی دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد آموزش برنامه فرزندپروری مثبت به والدین منجر به کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پرخاشگر و افزایش سطح مسئولیت پذیری آنها می شود.
|