• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر درمان مبتنی بر شفقت بر صمیمیت زناشویی و تنظیم هیجان زوجین
تعداد صفحات 10
نویسنده فاطمه شجاعی واژنانی - احمد سهرابی - آرمان عزیزی - مهشید محمدی رایگانی - غفار نصیری هانیس
مشخصات نشریه ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 12 پیاپی 45
تاریخ انتشار اسفند - 1398
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 20-11
زبان فارسی
کلید واژه دانشجویان متأهل  تنظیم هیجانی  سنندج  صمیمیت زناشویی  صمیمیت زوجین  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوجین دانشجو  درمان متمرکز بر شفقت (CFT)  
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر صمیمیت زناشویی و تنظیم هیجان زوجین بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است و با به‌کارگیری طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون، همراه با گروه گواه انجام‌ شده است. جامعه آماری دربرگیرنده همه دانشجویان متأهل مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر سنندج است که از میان آن‌ها 20 زوج (40 نفر) با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. این زوجین به‌صورت تصادفی در گروه­ های 20 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. داده‌ها با پرسشنامه­ های صمیمیت زوجین اولیاء، فاتحی زاده و بهرامی و تنظیم هیجان گراتز و رومیر گردآوری و با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. تحلیل داده‌ها نشان داد شرکت زوجین در جلسه‌های درمان مبتنی بر شفقت باعث افزایش صمیمت زناشویی (001/0 P < و 96/389 F = ) و تنظیم هیجان (001/0 P < و 19/140 F = ) زوجین شده است؛ یعنی میان نمرات گروه آزمایش که مداخله را دریافت کرده بودند و گروه گواه که هیچ‌گونه درمانی دریافت نکرده بودند تفاوت معنی‌داری وجود دارد. با توجه به برآیندها، به‌کارگیری درمان مبتنی بر شفقت صمیمیت و تنظیم هیجان زوجین را بهبود بخشید و این می‌تواند اقدامی ارزنده در راستای کاهش مشکلات زناشویی و طلاق به شمار آید.

کد مقاله 37780
تعداد بازدید 239

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397