عنوان | تأثیر نشریات محلی فارس بر خودآگاهی سیاسی اجتماعی زنان این ایالت در دوره گذار از قاجار به پهلوی (1290-1310 ش) |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه جامعهشناسی تاریخی (دانشنامه علوم اجتماعی سابق) - دانشگاه تربیت مدرس شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 86-55 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فعالیت سیاسی زنان خودآگاهی زنان حقوق اجتماعی زن فعالیت سیاسی مجلات پهلوی مطبوعات قاجار خودآگاهی فعالیتهای اجتماعی هویتیابی پیامدهای اجتماعی آگاهی سیاسی زنان در فعالیتهای اجتماعی حقوق سیاسی زنان فعالیتهای اجتماعی زنان آگاهی اجتماعی آگاهی زنان مطبوعات اجتماعی ایران مطبوعات عصر قاجار هویتیابی زنانه مطبوعات ایران آگاهی سیاسی زنان مجلات فارسی خودآگاهی سیاسی خودآگاهی اجتماعی ایالت فارس نشریات محلی نشریات فارس تأثیرات سیاسی |
چکیده |
بررسی محتوایی نشریات محلی فارس در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی نشان می دهد که زنان این ایالت بر خلاف آنچه برخی از محققان پنداشته اند در فعالیت های سیاسی اجتماعی از جمله جنبش ضداستبدادی و مشروطه خواهی حضور داشته و از سطح آگاهی نسبتا بالایی برخوردار بودند. آنها که در قالب جمعیت ها و انجمن های خاص خود متشکل شده بودند با استفاده از ابزار مطبوعات که فراگیرترین رسانه آن روزها بود برای تغییر وضع جامعه بویژه شرایط اجتماعی خود تلاش می کردند. ماحصل این تلاش ها رشد آگاهی سیاسی اجتماعی زنان ایالت فارس و زمزمه شکل گیری مساله ای به نام حقوق اجتماعی زنان شد. آنچه در این نوشتار به عنوان دغدغه پژوهشی نگارندگان محسوب می شود آن است که مطبوعات ولایت فارس در دهه پایانی دولت قاجار و اوایل عصر پهلوی که در این نوشتار به دوران گذار تعبیر شده است تا چه میزان بر روند خودآگاهی سیاسی اجتماعی و هویت یابی زنان جهت استیفای حقوق اساسی اشان تأثیر گذار بودند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که مطبوعات فارس در این برهه زمانی با طرح و پیگیری مستمر حقوق اجتماعی سیاسی زنان اساسا خود گفتمان ساز بودند و به هویت یابی و اجتماعی کردن زنان بسیار یاری رساندند. روش تحقیق با توجه به اینکه منابع اصلی پژوهش مطبوعات هستند، مبتنی بر تحلیل متن است که می توان آن را سطح عمیق ترِ روش توصیفی ـ تحلیلی دانست که غایت آن دستیابی به تبیین های مناسب است. |
کد مقاله | 37708 |
تعداد بازدید | 224 |
|