عنوان | واکاوی مبانی فیزیولوژی، زیستشناختی و جامعهشناختی تفکیک جنسیتی در آموزش |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی (دانشگاه اسلامی سابق) سال 23 شماره 4 پیاپی 81 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 670-647 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تفکیک جنسیتی مبانی فیزیولوژی تفکیک مبانی زیستشناختی تفکیک مبانی جامعهشناختی تفکیک آموزش تک جنسیتی تفکیک جنسیتی در آموزش |
چکیده |
هدف: نظامهای آموزشی جهان و از جمله کشور ما، با چالشها و مسائل نوینی روبهروست. یکی از این چالشها، بحث تفکیک جنسیتی یا آموزش تکجنسیتی است. هدف این پژوهش، بررسی ضرورت، مبانی فیزیولوژی، زیستشناختی و جامعهشناختی تفکیک جنسیت در آموزش بود. روش: روش پژوهش سنتزپژوهی بود. یافتهها: بر اساس مبانی فیزیولوژی، زیستشناختی و جامعهشناسی، طرفداران آموزش تکجنسیتی معتقدند که باید در آموزش، تفکیک جنسیتی صورت گیرد و در این راستا به تفاوتهای دختران و پسران در زمینههای مختلف اشاره میکنند. مهمترین دلایل آنان در این زمینه، تقویت خودپندارۀ تحصیلی، سبک نوشتار متفاوت و نابرابر دختران و پسران، تفاوت در ماهیت مشارکت، تفاوت در حس تعلق و دلبستگی تحصیلی، اهمیت وابستگی برای دختران و رقابت برای پسران و خودآگاهی بدنی بیشتر دختران بود. نتیجهگیری: هر یک از حامیان دو رویکرد تکجنسیتی و مختلط، برای دفاع از موضع خود دلایلی رقیب ارائه کردهاند. تصمیمسازی در این خصوص، وامدار علل و عوامل مختلفی است؛ اما این پژوهش بر اساس مبانی نظری و پیشینههای بررسیشده، بر تفکیک جنسیت تأکید دارد و تفکیک را از عوامل اصلی در بهبود آموزش و یادگیری تلقی کرده است. |
کد مقاله | 37706 |
تعداد بازدید | 261 |
|