| عنوان | مقایسه اثربخشی برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص و برنامه فرزندپروری مثبت بر استرس فرزندپروری مادران |
| تعداد صفحات | 11 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری شماره 4 |
| تاریخ انتشار | 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 607-597 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | فرزندپروری تجربه زیسته اختلال یادگیری تجارب مادران برنامه فرزندپروری مثبت فرزندپروری مثبت استرس فرزندپروری استرس مادران اختلال یادگیری ویژه |
| چکیده |
زمینه و هدف: اختلال یادگیری خاص تأثیرات مختلفی از جمله استرس فرزندپروری را در والدین به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص و برنامه فرزندپروری مثبت بر استرس فرزندپروری مادران انجام گرفت. مواد و روشها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش شامل 45 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود که به روش در دسترس انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استرس فرزندپروری بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرمافزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که هر دو مداخله تأثیر معنیداری بر استرس فرزندپروری والدین داشته است. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد بین دو مداخله فرزندپروری تجارب زیسته و فرزندپروری مثبت در متغیر استرس فرزندپروری در قلمرو کودک تفاوت معنیداری وجود دارد، اما این تفاوت معنیدار در متغیر استرس فرزندپروری در قلمرو والدین وجود نداشته است. نتیجهگیری: برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته میتواند بهعنوان برنامهای مؤثر جهت کاهش استرس فرزندپروری مادران مورد استفاده قرار گیرد. |
| کد مقاله | 37640 |
| تعداد بازدید | 274 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...