عنوان
|
نقش الگوهای ارتباط خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس در اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
علی فرنام - مهرداد قنبرپور گنجاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
144-121 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زاهدان (شهرستان) شبکههای اجتماعی الگوی ارتباطی جو روانی اجتماعی کلاس جو روانی اجتماعی ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی جو اجتماعی کلاس درس الگوی ارتباطی خانواده دانشآموزان پسر شبکههای اجتماعی موبایلی اعتیاد به شبکههای اجتماعی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش الگوهای ارتباط خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس در اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر زاهدان بودند. 244 دانشآموز با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای الگوهای ارتباط خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک، پرسشنامه جو روانی اجتماعی کلاس فرایزر و پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه استفاده گردید. یافتهها نشان داد، هر دو بعد الگوهای ارتباط خانواده با اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطه منفی معنیدار دارند و همچنین از میان ابعاد جو روانی اجتماعی کلاس، بعد اصطکاک و بعد رقابت با اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطه مثبت معنیدار و بعد همبستگی و انضباط رابطه منفی معنیداری داشتند. تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که متغیرهای، گفتوشنود، اصطکاک، همنوایی، رقابت و همبستگی، توانستند مجموعاً چهلونه درصد واریانس اعتیاد به شبکههای اجتماعی را تبیین کنند؛ بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش به خانوادهها میتوان پیشنهاد کرد که هنگام تعامل با فرزندان راهبردهای مبتنی بر گفتوگو را اتخاذ کنند و معلمان نیز جو کلاس را به سمت همبستگی و تعامل سازنده هدایت نمایند.
|