• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش الگوهای ارتباط خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس در اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه دانش‌آموزان
تعداد صفحات 24
نویسنده علی فرنام - مهرداد قنبرپور گنجاری
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 37
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 144-121
زبان فارسی
کلید واژه زاهدان (شهرستان)  شبکه‌های اجتماعی  الگوی ارتباطی  جو روانی اجتماعی کلاس  جو روانی اجتماعی  ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده  دانش‌آموزان دبیرستانی  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  جو اجتماعی  کلاس درس  الگوی ارتباطی خانواده  دانش‌آموزان پسر  شبکه‌های اجتماعی موبایلی  اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی  
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش الگوهای ارتباط خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس در اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر زاهدان بودند. 244 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های الگوهای ارتباط خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک، پرسشنامه جو روانی اجتماعی کلاس فرایزر و پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد، هر دو بعد الگوهای ارتباط خانواده با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی رابطه منفی معنی‌دار دارند و همچنین از میان ابعاد جو روانی اجتماعی کلاس، بعد اصطکاک و بعد رقابت با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی رابطه مثبت معنی‌دار و بعد همبستگی و انضباط رابطه منفی معنی‌داری داشتند. تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نیز نشان داد که متغیرهای، گفت‌وشنود، اصطکاک، همنوایی، رقابت و همبستگی، توانستند مجموعاً چهل‌ونه درصد واریانس اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را تبیین کنند؛ بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش به خانواده‌ها می‌توان پیشنهاد کرد که هنگام تعامل با فرزندان راهبردهای مبتنی بر گفت‌وگو را اتخاذ کنند و معلمان نیز جو کلاس را به سمت همبستگی و تعامل سازنده هدایت نمایند.

کد مقاله 37632
تعداد بازدید 165

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397