عنوان
|
اختلالهای رفتاری کودکان و تنیدگی مادران: نقش واسطهای خستگی و راهبردهای مقابله |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
محمد حجتی - عزتالله قدم پور - محمد عباسی - عباس صنوبر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 16 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
227-215 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار کودکان راهبردهای مقابلهای تنیدگی خرم آباد (شهرستان) مشکلات رفتاری کودکان خستگی کودکان دبستانی تنیدگی مادران دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری سبک مقابلهای ناکارآمد راهبردهای مقابلهای کارآمد
|
چکیده
|
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اختلالهای رفتاری کودکان و تنیدگی مادران آنها از طریق واسطهگری خستگی و راهبردهای مقابله مادران بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. شرکتکنندگان این پژوهش شامل 226 نفر از دانشآموزان ابتدایی (و مادران آنها) شهر خرمآباد بودند که با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه اختلال رفتاری راترـفرم معلم (1967)، مقیاس راهبردهای مقابله فرم کوتاه (کارور، شییر و وینتراب، 1989)، مقیاس سنجش خستگی (دیوریس، میشلسن، ونهک و درنت، 2004) و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) پاسخ داند. تحلیل دادهها در این پژوهش با آزمون تحلیل مسیر انجام شد. آزمون واسطهگری بهوسیله روش بوتاستراپ نشاندهنده معناداری نقش واسطهای خستگی و راهبردهای مقابله مادران در رابطه بین اختلالهای رفتاری کودکان و تنیدگی مادران بود. بر اساس نتایج میتوان گفت که اختلالهای رفتاری کودکان از طریق افزایش خستگی و راهبردهای مقابله ناکارآمد مادران، تنیدگی آنها را افزایش میدهند و تنیدگی در مادران کودکان دارای اختلالهای رفتاری که از راهبردهای مقابلهای کارآمد استفاده میکنند، کمتر از مادرانی است که از راهبردهای مقابلهای ناکارآمد استفاده میکنند. از اینرو، برنامهریزی جهت آموزش مادران کودکان دارای اختلالهای رفتاری در استفاده از مهارت مدیریت تنیدگی و ترغیب آنها به استفاده از راهبردهای مقابلهای کارآمد در کاهش تنیدگی این مادران مؤثر است.
|