عنوان
|
بررسی رابطه تعامل والد کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری با میانجیگری خود مهارگری بازدارنده در کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
مژگان معمارباشی اول - زهرا طبیبی - رقیه نورانی جورجاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی (مصوب وزارت علوم) سال 15 شماره 4 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
557-541 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خودمهارگری مشکلات رفتاری کودکان رابطه والد فرزند کودکان پیش دبستانی اختلالات رفتاری کنترل هیجانی مهارتهای اجتماعی کاشمر (شهرستان) اختلال رفتاری فرزندان بازداری مهارتهای اجتماعی فرزندان خودمهارگری بازداری
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری خود مهارگری بازداری (بازداری و کنترل هیجانی) در رابطه بین تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در بین کودکان پیش دبستانی انجام شد. تعداد 260 کودک با روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان پیش دبستانی شهرستان کاشمر در سال 97-96 انتخاب شدند و مادرانشان به مقیاس رابطه والد و کودک (PCRS)، مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت- فرم والدین ویژه کودکان پیش دبستانی (SSRS) و پرسشنامه درجه بندي رفتار كنشوري اجرایی پیش دبستان- فرم والدین (BRIEF-P) پاسخ دادند. طرح پژوهــش در ایــن مطالعــه از نــوع طــرح همبســتگی، از طریــق الگــویابــی معــادلات ســاختاری است و ارزیابــی الگــوی پیشــنهادی بــا اســتفاده از روش تحلیــل مســیر انجــام شــد. نتایــج از برازندگــی الگــو بــا داده هــا حمایــت کردنــد. یافته هــا نشــان داد کــه خودمهارگری بازداری، رابطــه تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری را میانجی گــری می کند و تعامل والد با کودک هم به واسطه خود مهارگری بازداری و هم به طور مستقیم با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری رابطه دارد.
|