عنوان | بررسی رابطه تعامل والد کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری با میانجیگری خود مهارگری بازدارنده در کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 15 شماره 4 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 557-541 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودمهارگری مشکلات رفتاری کودکان رابطه والد فرزند کودکان پیش دبستانی اختلالات رفتاری کنترل هیجانی مهارتهای اجتماعی کاشمر (شهرستان) اختلال رفتاری فرزندان بازداری مهارتهای اجتماعی فرزندان خودمهارگری بازداری |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری خود مهارگری بازداری (بازداری و کنترل هیجانی) در رابطه بین تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در بین کودکان پیش دبستانی انجام شد. تعداد 260 کودک با روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان پیش دبستانی شهرستان کاشمر در سال 97-96 انتخاب شدند و مادرانشان به مقیاس رابطه والد و کودک (PCRS)، مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت- فرم والدین ویژه کودکان پیش دبستانی (SSRS) و پرسشنامه درجه بندي رفتار كنشوري اجرایی پیش دبستان- فرم والدین (BRIEF-P) پاسخ دادند. طرح پژوهــش در ایــن مطالعــه از نــوع طــرح همبســتگی، از طریــق الگــویابــی معــادلات ســاختاری است و ارزیابــی الگــوی پیشــنهادی بــا اســتفاده از روش تحلیــل مســیر انجــام شــد. نتایــج از برازندگــی الگــو بــا داده هــا حمایــت کردنــد. یافته هــا نشــان داد کــه خودمهارگری بازداری، رابطــه تعامل والد-کودک با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری را میانجی گــری می کند و تعامل والد با کودک هم به واسطه خود مهارگری بازداری و هم به طور مستقیم با مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری رابطه دارد. |
کد مقاله | 37583 |
تعداد بازدید | 292 |
|