عنوان | بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 4 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 159-143 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان جو خانواده ادراک از محیط کلاس ادراک از محیط مدرسه اشتیاق تحصیلی جو عاطفی اهواز (شهرستان) |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است. نمونه آماری 341 نفر بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (1964)، آزمون اشتیاق تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) و آزمون ادراک از محیط کلاس جنتری و همکاران (2002) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روش های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که میان نمره کل مقیاس جو عاطفی و حیطههای آن با نمره کل مقیاس اشتیاق تحصیلی و مؤلفههای آن، در سطح آلفای 0/05 > p رابطۀ معنادار وجود دارد و مؤلفههای ادراک از محیط کلاس با مؤلفههای اشتیاق تحصیلی دانش آموزان در سطح اطمینان 0/01 > p رابطۀ معنادار دارند و در رابطه چندگانه مؤلفههای ادراک از محیط کلاس، جو عاطفی خانواده و مؤلفههای اشتیاق تحصیلی توان پیشبینی پایینی داشتند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان اشتیاق تحصیلی دانش آموز به مدرسه تا حدود زیادی به جو عاطفی خانواده و میزان ادراک آنها نسبت به محیط کلاس همبسته است. |
کد مقاله | 37550 |
تعداد بازدید | 226 |
|