عنوان | اثرات شیوههای فرزندپروری بر نشانگان اختلال سلوک دانشآموزان دوره متوسطه منطقه پاکدشت |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 142-123 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری رفتار فرزندان فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه اختلال سلوک دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی سبک فرزندپروری مشکلات سلوک دانشآموزان پسر پاکدشت (شهرستان) نشانگان اختلال سلوک |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات شیوه های فرزندپروری بر نشانگان اختلال سلوک دانش آموزان دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی است و جامعه آماری در برگیرنده تمامی والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه منطقه پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 72 نفر با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس با اجرای پرسشنامه علائم مرضی CSI-4 گادو و اسپرافکین (1994) و چک لیست DSM-5 (2013) روی دانش آموزان و تشخیص اختلال سلوک آنان، به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند (1991) روی والدین دانشآموزان اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که رابطه ای مثبت و معنادار میان ابعاد سبکهای فرزندپروری از جمله سبک فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه با نشانگان اختلال سلوک وجود دارد. همچنین رابطه ای منفی و معنادار میان سبک فرزندپروری مقتدرانه با نشانگان اختلال سلوک وجود دارد. با توجه به میزان t و سطح معناداری مشخص شد که سبک فرزندپروری مستبدانه و سبک مقتدرانه سهمی مناسب در تبیین نشانگان اختلال سلوک دانشآموزان دارند، اما سبک سهلگیرانه تأثیری معنادار در نشانگان اختلال سلوک نداشت (0/05 ≤ P). براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که شیوههای فرزندپروری از مهمترین مؤلفههای تحول فرزند است و نقشی مؤثر در سلامت رفتار فرزندان دارد. |
کد مقاله | 37549 |
تعداد بازدید | 251 |
|