عنوان | رابطه پیوند با والدین و بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای جهتگیری عمومی علیت |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 4 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 104-83 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | عوامل خانوادگی شیراز عوامل انگیزشی دانشآموزان دبیرستانی مراقبت والدین دانشآموزان پایه دهم دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه پیوند با والدین بهزیستی مدرسه جهتگیری عمومی علیت جهتگیری استقلال جهتگیری کنترل جهتگیری غیرشخصی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهگری جهتگیری عمومی علیت (با سه نوع جهتگیری استقلال، جهتگیری کنترل و جهتگیری غیرشخصی) در رابطه میان پیوند با والدین و بهزیستی مدرسه انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش همۀ دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم دبیرستانهای شیراز بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 474 دانش آموز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به مقیاس پیوند با والدین (پارکر، تاپلینگ و براون، 1979)، مقیاس جهتگیری عمومی علیت (دسی و رایان، 1985) و پرسشنامه بهزیستی مدرسه (کونو و لینتونن، 2006) پاسخ دهند. پس از بهرهگیری از روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS یافتهها نشان دادند که اثر مراقبت والدین بر جهتگیری استقلال و نیز بر جهتگیری کنترل مثبت و معنادار و اثر مراقبت والدین بر جهتگیری غیرشخصی منفی و معنادار است. همچنین مراقبت والدین با واسطهگری جهتگیری استقلال و جهتگیری غیرشخصی توانست به طور غیرمستقیم بهزیستی مدرسه را پیشبینی کند. به طور کلی یافتهها نشان دادند که افزایش مراقبت والدینی در دانشآموزان هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق جهتگیری استقلال و جهتگیری غیرشخصی، موجبات افزایش بهزیستی مدرسه آنها را فراهم می آورد. مطابق با یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که عوامل خانوادگی (پیوند با والدین) و انگیزشی (جهتگیری عمومی علیت) در ارتقای بهزیستی مدرسه دانشآموزان مؤثرند. |
کد مقاله | 37547 |
تعداد بازدید | 232 |
|