• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه کیفیت مشارکت والدین در انجام دادن تکالیف درسی با عملکرد تحصیلی در حوزه خواندن دانش‌آموزان پایه ششم
تعداد صفحات 18
نویسنده مهدی رحیمی - الهام شیربند - سمانه اسعدی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 45
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 82-65
زبان فارسی
کلید واژه کنترل  یزد (شهرستان)  تکلیف مدرسه  مشارکت والدین  مشارکت والدین در فعالیت‌های مدرسه  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  عملکرد تحصیلی  اهمال کاری تحصیلی  اردکان (شهرستان)  رفتارهای کنترل کننده  اهمال‌ کاری  کنترل والدین  دانش‌آموزان پایه ششم  خواندن  کیفیت مشارکت والدین  تکالیف درسی  نمره خواندن  سعی در انجام دادن تکلیف  
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت مشارکت والدین در انجام دادن تکالیف درسی با عملکرد تحصیلی در حوزه خواندن (نمره خواندن، سعی در انجام دادن تکلیف و اهمال­‌کاری) دانش‌آموزان پایه ششم انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر همۀ دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان اردکان از استان یزد بود که در سال 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مطالعه حاضر شامل 366 نفر از دانش‌آموزان بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه کیفیت مشارکت والدین دومونت و همکاران (2014)، پرسشنامه چند آیتمی تکالیف تراتواین و همکاران (2006) و پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) استفاده ‌شده است. همچنین نمره خواندن دانش‌آموزان به عنوان یک بعد از عملکرد تحصیلی لحاظ شد. برای تحلیل داده‌ها روش رگرسیون چندگانه از نوع همزمان به کار رفته است. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها و نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون مؤید آن بود که از میان ابعاد مشارکت والدین، بعد کنترل از قدرت پیش‌بینی منفی برای نمرات خواندن و سعی در انجام دادن تکالیف و بعد ساختار، از قدرت پیش‌بینی مثبت برای نمرات خواندن و سعی در انجام دادن تکالیف برخوردار است؛ اما ابعاد مشارکت والدین، اهمال­‌کاری فرزندان را پیش‌بینی نمی‌کنند. با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت، والدین با کاستن از رفتار‌های کنترلی و محدودکننده خود و ایجاد ساختاری مناسب در خانه که از قابلیت های فرزندانشان حمایت کند، می‌توانند شاهد بهبود و افزایش عملکرد تحصیلی فرزندانشان در حوزه خواندن شوند.

کد مقاله 37546
تعداد بازدید 205

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397