• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تشابه و تضاد ارزش‌ها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تأثیر آن بر جامعه‌پذیری دانش‌آموزان
تعداد صفحات 24
نویسنده حسین دهقان - برزو مروت - زهرا غفاری
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 4 پیاپی 45
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 64-41
زبان فارسی
کلید واژه جامعه‌پذیری  هنجارهای خانواده  آموزش و پرورش  نهاد خانواده  ارزش‌های اخلاقی  مدرسه  کارگزاران جامعه‌پذیری  ارزش  هنجار فرهنگی  تضاد ارزشی  ارزش‌های خانواده  نهاد مدرسه  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  ارزش‌های فرهنگی  خانواده  ارزش‌های مذهبی  هنجارها  کرج (شهرستان)  هنجار اخلاقی  دانش‌آموزان پایه هفتم  جامعه‌پذیری فرزندان  نهاد آموزش و پرورش  جامعه‌پذیری دانش‌آموزان  تضاد هنجاری  تشابهات ارزشی  تشابهات هنجاری  ارزش‌های مدرسه  هنجارهای مدرسه  هنجارهای مذهبی  
چکیده آرمان اصلی فرایند جامعه‌­پذیری، آماده ساختن افراد برای حضور مؤثر در جامعه و به تعبیری درونی کردن ارزشها و هنجارهای ‌حاکم بر جامعه به منظور پاسخگویی به نیازها و رسیدن به اهداف جمعی است. پژوهش حاضر در پی مقایسۀ کارکردی تشابهات و تضادهای ارزشی و هنجاری نهاد آموزش و پرورش و نهاد خانواده و مطالعه تأثیر آنها بر جامعه‌پذیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرج است. چارچوب نظری تحقیق برگرفته از نظریه های کارکردگرایی‌ و نظریه ناهماهنگی ‌در نهادهای اجتماعی ‌است. این پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ دانش آموزان پایه هفتم شهر کرج و حجم نمونه معادل 379 نفر بوده که به روش نمونه­‌گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده است. یافته­‌های حاصل از داده­‌های استخراج شده بیانگر این است که اتفاق نظر در ارزشها و هنجارهای خانواده و مدرسه بر جامعه‌­پذیری دانش‌آموزان تأثیرگذار است و به عکس آن هم صادق است، یعنی تضاد در ارزشها و هنجارهای خانواده و مدرسه نیز بر جامعه‌­پذیری کودکان تأثیر می­‌گذارد. با این توضیح که خانواده­‌ها بیشتر بر ارزشها و هنجارهای اخلاقی و فرهنگی تأکید دارند و این در حالی است که مدرسه بر ارزشها و هنجارهای مذهبی تأکید دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان دهنده این است که 69 درصد از تغییرات متغیر وابسته (جامعه­‌پذیری) تحت تأثیر اتفاق نظر و همچنین تضاد در ارزشها و هنجارهاست.

کد مقاله 37545
تعداد بازدید 234

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397