عنوان | اثربخشی آموزش گروهی تحلیل تبادلی بر میزان تعارضهای والد فرزند دانشآموزان پایه اول دبیرستان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 4 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 22-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط نوجوان با والدین پرخاشگری حل تعارض آموزش مهارتهای حل تعارض تعارضات والد فرزند رابطه والد فرزند شیوههای حل تعارض تحلیل تبادلی اختلالات رفتاری دانشآموزان دبیرستانی پرخاشگری فرزند مهارتهای حل تعارض تعارض والد نوجوان اختلال رفتاری فرزندان دانشآموزان پسر دبیرستانی آذربایجان غربی تاکتیکهای حل تعارض راهبردهای حل تعارض با والدین تعارض نوجوان با والدین دانشآموزان نوجوان دانشآموزان پسر پرخاشگری کلامی پرخاشگری فیزیکی پسران نوجوان پرخاشگری نوجوان مرحمت آباد مرکزی (منطقه) استدلال کلامی |
چکیده |
امروزه آموزش مهارتهای برقراری ارتباط از جمله مهارت حل تعارض، به مثابه یکی از چندین مهارت زندگی، از اهمیتی خاص برخوردار است. از مهمترین حیطههای تعارض میان اعضای خانواده، تعارضات ایجاد شده میان فرزند و والد است. هر اندازه تعارض میان والد و فرزندان بیشتر باشد، مشکلات رفتاری در نوجوان بیشتر میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی تحلیل تبادلی بر میزان تعارض های والد- فرزند دانشآموزان پایه اول دبیرستان منطقه مرحمتآباد مرکزی، استان آذربایجان غربی است. روش این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان منطقه مرحمتآباد در سال تحصیلی 94-1393 است. نمونه پژوهش متشکل از 30 نفر بودند که با شیوه نمونهگیری تصادفی از میان دانشآموزانی انتخاب شدند که بیشترین تعارض را با والدینشان داشتند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تاکتیکهای تعارض میان والد- فرزند (اشتراس، 1990) بوده است. نخست از گروه آزمایش و گواه پیشآزمون تعارض والد- فرزندی به عمل آمده، پس از آن متغیر آزمایشی (برنامه آموزش تحلیل تبادلی) طی هشت جلسه برای گروه آزمایش اجرا شده، سپس برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شده است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش تحلیل تبادلی بر تعارضات والد- فرزند و زیرمولفه های آن شامل پرخاشگری کلامی و فیزیکی و استدلال کلامی تاثیر دارد (P < ۰.۰۰۱). در واقع آموزش تحلیل تبادلی سبب کاهش تعارضات والد- فرزند، کاهش پرخاشگری کلامی، کاهش پرخاشگری فیزیکی و افزایش استدلال دانش آموزان پسر در گروه آزمایش می شود. |
کد مقاله | 37543 |
تعداد بازدید | 212 |
|