عنوان | چگونگی بازنمایی جایگاه زنان در موسیقی سنتی ایران در دهه 1360 |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) - مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 344-325 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در آثار هنری ایران موسیقی جایگاه زنان تصویر زن بازنمایی زن دهه شصت شیوه بازنمایی زنان آثار هنری موسیقی سنتی عشق سالم عشق کامل آثار موسیقی موسیقی ایران |
چکیده |
آثار هنری در هر جامعه مجموعه اطلاعاتی از وضعیت اجتماعی به دست میدهد که میتوان با رمزگشایی و درک آن به ویژگیهای جامعة معاصر دست یافت. آثار موسیقی نیز به منزلة نوعی هنر و رکن مهمی از نظام فرهنگی، از طریق ارائه و نمایش مفهوم زن، نقش درخور توجهی در بازتاب مناسبات جنسیتی جوامع دارد. موسیقی سنتی ایران به منزلة هنری که در فضای فرهنگی اجتماعی ایران تولید شده است میتواند در شناخت شاخصههای فرهنگی جامعة ایران مؤثر باشد. پژوهش حاضر با موضوع بازنمایی زن در موسیقی سنتی دهة 1360 در ایران، به دنبال کشف چگونگی بازنمایی و تصویر زن در اشعار خوانده شده در این آثار است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است و با استفاده از نظام مقولهبندی استقرایی به تحلیل محتوای 53 شعر از 43 آلبوم منتشر شده در دهة 1360 پرداخته است. حاصل این تحلیل با دوازده مفهوم، ذیل سه عنوان زن به مثابة ابژة عشق سالم، زن به مثابة ابژهای اجتماعی و زن به مثابة ابژة عشق رمانتیک و اروتیک و مقولة مرکزی زن بهمثابة ابژة عشق کامل مقولهبندی شده است. تحلیل محتوای اشعار حاکی از حضور حداقلی زنان در عرصة عمومی و اجتماعی است و دیدی منفی در قالب کدهای فرهنگی به آنان وجود دارد. با اینحال، زن در عرصة خصوصی در قالب رابطهای عاشقانه و به عنوان ابژة عشق مرد جایگاه برجستهای دارد و عشق سالم با ویژگی تقارن و پیش شرط برابری به وی ابراز شده است. |
کد مقاله | 37537 |
تعداد بازدید | 169 |
|