عنوان | شایستگیهای کانونی مربی تربیت جنسی |
تعداد صفحات | 37 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای برنامه درسی - دانشگاه شیراز شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 199-163 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت جنسی مشهد شایستگی کانونی روش بیهام و مایر مربیان تربیت جنسی |
چکیده |
مقاله حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای کانونی مربیان تربیت جنسی طراحی گردید و جهت تعیین شایستگیهای کانونی، از روش پنج مرحلهای بیهام و مایر، بهره گرفته شد. جامعه پژوهش حاضر، کلیه متخصصان تربیت جنسی و مربیان عفافگرایی و تربیت جنسی شهر مشهد، در نظر گرفته شدند که با روش نمونهگیری هدفمند، مورد گزینش قرار گرفتند و مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. با بررسی ادبیات و آرای صاحبنظران و منابع علمی مختلف در خصوص شایستگیهای کانونی مربیان و یافتههای حاصل از مصاحبهها و پرسشنامهها، فهرستی مشتمل بر 785 مفهوم استخراج و گردآوری گردید و مفاهیم بهدست آمده در قالب 109 مقوله دسته بندی شدند. پس از تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده، شایستگیهای مربیان تربیت جنسی در قالب 16 مضمون و پنج محور قرار گرفتند. مضامین رابطه مربی با خدا، رابطه مربی با خود و رابطه مربی با دیگران، در محور ویژگیهای پایه مورد نیاز مربی جای گرفتند. مبانی تربیت جنسی، غرب و تربیت جنسی و مفهوم شناسی امر جنسی در محور مباحث نظری مورد نیاز مربی، گنجانده شدند. مضامین مربوط به محور تبیین و توصیف آسیبهای جنسی، زمینه سازهای فساد جنسی، آسیبشناسی جنسی و پیامدهای منفی ناشی از آسیبهای جنسی، معرفی شدند. مضمون باورهای اساسی در محور باورهای مورد نیاز در تربیت جنسی و مضامین سواد رسانه ای، چگونگی پاسخگویی به سؤالات و شبهات نوجوانان، مهارت پیشگیری و مواجهه صحیح با سوء استفاده جنسی، مواجهه با پدیده خودارضایی، روانشناسی مسائل جنسی و توانایی به کارگیری راهبردها و راهکارهای خویشتنداری جنسی نوجوانان نیز، در محور مهارتهای مورد نیاز برای مربی تربیت جنسی قرار گرفتند. |
کد مقاله | 37510 |
تعداد بازدید | 198 |
|