عنوان | نقش دشواری در تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی در تاکتیکهای حل تعارض دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول با والدین |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 8 شماره 1 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 94-77 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط نوجوان با والدین تنظیم هیجانی افکار خودآیند بوشهر (شهرستان) حل تعارض عوامل عاطفی دانشآموزان پسر دبیرستانی تاکتیکهای حل تعارض مشکلات تنظیم هیجانی راهبردهای حل تعارض با والدین افکار خودآیند منفی تعارض نوجوان با والدین روابط فرزندان با پدر و مادر دانشآموزان پسر تعارض دانشآموزان و والدین افکار منفی عوامل شناختی دانشآموزان متوسطه اول |
چکیده |
مقدمه: دشواری در تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی به صورت جداگانه، در چندین مدل آسیب شناسی روانی به منزلهی مولفههای کلیدی در اختلالات روانی خاص در نظر گرفته شدهاند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش دشواری در تنظیم هیجان به عنوان عامل عاطفی و افکار خودآیند منفی به عنوان عامل شناختی در تاکتیکهای حل تعارض نوجوان با والدین است. روش: مشارکتکنندگان شامل تعداد 128 نفر از دانشآموزان پسر متوسطه دوره اول بود که از میان مدارس مختلف شهر بوشهر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان، افکار خودآیند منفی و تاکتیکهای حل تعارض نوجوان و والدین را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش در زمینه تاکتیک حل تعارض استدلال نسبت به پدر و مادر، عدم وضوح هیجانی دارای نقشی مهم است. در تاکیتیک حل تعارض پرخاشگری کلامی نسبت به پدر، ناسازگاری شخصی دارای اهمیت است. همچنین ناسازگاری شخصی، دشواری در کنترل تکانه و فقدان آگاهی هیجانی میتوانند تاکتیک حل تعارض پرخاشگری فیزیکی با پدر و مادر و پرخاشگری کلامی با مادر را تبیین نمایند. نتیجهگیری: بر طبق یافتههای پژوهش باید گفت هم عوامل عاطفی و هم عوامل شناختی در بروز تعارض میان والدین و نوجوانان نقش ایفا میکنند که در این میان، نقش عوامل عاطفی پررنگتر است. نتایج در راستای مبانی نظری و پژوهشهای پیشین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. |
کد مقاله | 37508 |
تعداد بازدید | 179 |
|