عنوان
|
اثربخشی آموزش روابط والد فرزند بر میزان مشکلات هیجانی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
سعیده سبزیان - حسینعلی مهرابی کوشکی - مهرداد کلانتری |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 8 شماره 1 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
76-59 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی اصفهان اختلال اضطراب جدایی رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی ترس مرضی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک آموزش بازی مشترک مادر کودک دانشآموزان پسر اختلالات هیجانی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی آموزش روابط والد فرزند افسردگی پسران اضطراب منتشر ترس اجتماعی
|
چکیده
|
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روابط والد فرزند بر میزان مشکلات هیجانی شامل اضطراب جدایی، اضطراب منتشر، ترس مرضی، افسردگی و ترس اجتماعی دانش آموزان پسر دوره ابتدایی بود. بر این اساس، در قالب یک مطالعه نیمه تجربی همراه با گروه کنترل و با ارزیابی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، تعداد 32 دانش آموز پسر دارای نمره بالا در دسته مقیاس های مشکلات هیجانی CSI-4 از مدارس ابتدایی ناحیه 3 شهر اصفهان به شیوه خوشه ای انتخاب شدند و بر اساس ملاک های ورودی پژوهش انتخاب و به شیوه تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند (16 = n2 = n1). مادران آزمودنی های گروه آزمایش یک دوره 8 جلسه ای آموزش بازی مشترک مادر و کودک به صورت هفتگی دریافت کردند، در حالی که آزمودنی های گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند. آزمودنی های دو گروه با استفاده از فرم والد چک لیست مرضی کودکان (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله بازی مشترک مادر-کودک باعث باعث کاهش علائم انواع مشکلات هیجانی مورد بررسی در آزمودنی ها در مرحله پس آزمون و آنها در مرحله پیگیری شده است ( 05/0 p < ). بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر آموزش بازی مشترک مادر- کودک در کاهش مشکلات هیجانی موثر بوده است و با استفاده از این روش مداخله ای می توان در جهت کاهش مشکلات هیجانی کودکان مبتلا استفاده کرد.
|