• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر کاهش اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به تالاسمی
تعداد صفحات 0
نویسنده محسن سعیدمنش - مجتبی سهروردی - پریسا جمال آبادی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  اضطراب  پرخاشگری  تالاسمی  شیراز  پرخاشگری کودکان  برنامه فرزندپروری مثبت  بیماران تالاسمی  فرزندپروری مثبت  اضطراب کودکان  اختلالات هیجانی  
چکیده زمینه و هدف: تالاسمی می‌تواند آثار نامطلوب زیادی بر فرد بیمار، خانواده و جامعه وارد کند. بنابراین بررسی راهکاری برای بهبود کیفیت زندگی این بیماران ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ فرزندپروری مثبت بر کاهش اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به تالاسمی با توجه به گواه دارویی در شهر شیراز انجام شد.
روش‌ بررسی: طرح پژوهش از جمله طرح‌های نیمه‌آزمایشی با گروه آزمایش و گروه گواه بود و به‌صورت پیش‌آزمون، مداخله و پس‌آزمون ارزیابی شد. جامعۀ آماری شامل همۀ کودکان محدودۀ سنی هشت تا پانزده‌سالۀ دارای تالاسمی بود که در سال ۱۳۹۶–۱۳۹۵ به بیمارستان دستغیب شیراز مراجعه کردند. نمونۀ آماری را ۳۲ کودک تشکیل دادند که به‌شکل تصادفی به دو گروه آزمایش (۱۶ = n) و گروه گواه (۱۶ = n) تخصیص یافتند. برای اندازه‌گیری متغیرهای مدنظر یعنی اضطراب، از آزمون غربالگری اختلالات هیجـانی مـرتبط بـا اضـطراب دورۀ کـــودکی، پرسش‌نامۀ اســکارد (۱۹۹۷) و برای اندازه‌گیری پرخاشگری از پرسش‌نامۀ خشم نلسون (۲۰۰۰) استفاده شد. به‌منظور اجرای طرح تحقیق، والدین گروه آزمایش تحت هشت جلسه برنامۀ فرزندپروری مثبت (هر هفته یک جلسه) قرار گرفتند. در انتهای جلسات از آزمودنی‌ها پس‌آزمون گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل و t وابسته و تحلیل کوواریانس استفاده شد و از نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۲ کمک گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد هشت جلسه برنامۀ فرزندپروری مثبت موجب کاهش اضطراب کودکان (۰٫۰۰۱ ≥ p ) و کاهش پرخاشگری کودکان (۰٫۰۰۱ ≥ p ) مبتلا به تالاسمی شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان از برنامۀ فرزندپروری مثبت به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر برای درمان اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به تالاسمی استفاده کرد.

کد مقاله 37407
تعداد بازدید 139

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397