• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی طرح‌واره درمانی گروهی بر افزایش رضایت زناشویی و کاهش فرسودگی زناشویی زنان مبتلا به پرخوری عصبی
تعداد صفحات 0
نویسنده سودابه علی‌محمدی - فرشاد محسن زاده - کیانوش زهراکار
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  تهران  طرح‌واره درمانی  فرسودگی زناشویی  زنان شهر تهران  رضایتمندی زناشویی زنان  اختلالات روان‌شناختی  طرحواره درمانی گروهی  پرخوری عصبی  
چکیده هدف و زمینه: پرخوری عصبی اختلالی روان‌شناختی است که با حالت‌های عودکننده مبنی‌‌ بر خوردن افراطی و رفتارهای جبرانی نامناسب برای پیشگیری از افزایش وزن، توصیف می‌شود؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره‌درمانی گروهی بر افزایش رضایت زناشویی و کاهش فرسودگی آن در زنان مبتلا‌ به پرخوری عصبی بود.
روش‌بررسی: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ هدف را تمامی زنان مبتلا ‌به پرخوری عصبی شهر تهران تشکیل دادند. از افراد مراجعه‌کننده به کلینیک چاقی و لاغری و دیابت سلامت، چهل نفر به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۲۰ نفر) قرار گرفتند. نمونه‌ها پرسشنامهٔ رضایت زناشویی انریچ و مقیاس فرسودگی زناشویی پاینز (CBM) را تکمیل کردند. طرح‌واره‌درمانی به تعداد ده جلسه و به‌مدت دو ساعت در هفته اجرا شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد با کنترل اثر نمرات پیش‌آزمون، میانگین نمرهٔ کل فرسودگی زناشویی گروه آزمایش در مرحلهٔ پس‌آزمون به‌طور معناداری کمتر از میانگین نمرهٔ فرسودگی زناشویی در گروه کنترل است (۰٫۰۵ > p). همچنین بر اساس یافته‌ها، میانگین نمرهٔ کل رضایت زناشویی گروه آزمایش در مرحلهٔ پس‌آزمون به‌صورت معناداری بیشتر از میانگین آن در گروه کنترل به‌دست آمد (۰٫۰۵ > p).
نتیجه‌گیری: تأثیر طرح‌واره‌‌درمانی به‌شکل گروهی در افزایش رضایت زناشویی و کاهش فرسودگی آن، دارای مفاهیم نظری و عملی مهمی است که می‌تواند در کلینیک‌های مشاوره و رژیم‌درمانی استفاده شود.

کد مقاله 37406
تعداد بازدید 132

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397