عنوان | بررسی تأثیر برنامه آموزشی کیت ریپلی بر تقویت مهارتهای اجتماعی و دانش جنسی پسران دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا در دوره بلوغ |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ اتیسم دانش جنسی یزد (شهرستان) مهارتهای اجتماعی پسران نوجوان برنامه کیت ریپلی اوتیسم با عملکرد بالا دوره بلوغ |
چکیده |
زمینه و هدف: دورهٔ بلوغ یکی از مراحل مهم زندگی بوده که فرد با تغیرهای مختلف جسمانی و روانی روبهرو میشود و نیازمند دریافت آموزش است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامهٔ آموزشی کیتریپلی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و دانش جنسی نوجوانان پسر دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش طرح مورد منفرد A-B-A بود. جامعهٔ آماری را تمام نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا در شهر یزد تشکیل دادند. آزمودنیها شامل سه پسر دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود که به شیوهٔ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامههای SSIS جهت بررسی مهارتهای اجتماعی و پرسشنامهٔ محقق ساخته برای ارزیابی دانش جنسی بهکار رفت. دادههای پژوهش طی تحلیل دیداری نمودار دادهها در نرمافزار SPSS بر اساس شاخصهای تحلیل دیداری و آمار توصیفی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد برنامهٔ کیتریپلی بر بهبود مهارتهای اجتماعی با PND ۸۳٫۳۴ درصد برای آزمودنیهای اول و سوم و ۶۶٫۶۶ درصد در آزمودنی دوم و افزایش دانش جنسی با PND ۱۰۰٫۰ درصد برای آزمودنی اول و ۸۳٫۳۴ درصد در آزمودنیهای دوم و سوم مؤثر بوده است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، برنامهٔ کیتریپلی با ارائهٔ محتوی ساختاریافته، میتواند نقش مؤثری در افزایش مهارتهای اجتماعی و آگاهی نوجوانان دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا داشته باشد. انجام تحقیقات بیشتر در ارتباط با مسائل نوجوانان با اختلال اوتیسم ضروری بهنظر میرسد. |
کد مقاله | 37383 |
تعداد بازدید | 134 |
|