• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کاهش میل جنسی زنان از دیدگاه طب ایرانی
تعداد صفحات 12
نویسنده زهرا درویش مفرد کاشانی - الهام اختری - هاله تاج الدینی - طاهره ملک آرا - الهام عمارتکار
مشخصات نشریه فصلنامه طب سنتي اسلام و ايران سال 10 شماره 3 پیاپی 39
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 248-237
زبان فارسی
کلید واژه تمایلات جنسی  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  کم‌ کاری میل جنسی  طب سنتی ایران   میل جنسی زنان  اختلال میل جنسی  طب ایرانی  
چکیده سابقه و هدف: عملکرد جنسی یکی از مؤلفه‏‌های مهم کیفیت زندگی است که اختلال آن می‏‌تواند آسیب جدی به ارتباطات بین فردی، سلامت عاطفی و اعتماد به‌ نفس افراد وارد کند. شیوع قابل توجه اختلالات عملکرد جنسی و عوارض آن لزوم بهره‏‌مندی از دیدگاه‌‏های سایر مکاتب طبی را روشن می‌کند. طب ایرانی، به‌ عنوان یک طب کل‏‌نگر دارای تجربیات و دیدگاه‌‏های مشخص در تشخیص و درمان ضعف جنسی است. مطالعۀ حاضر به علل کاهش میل جنسی (باه) زنان و درمان آن از نگاه طب ایرانی می‏‌پردازد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ مروری، متون معتبر طب سنتی با محوریت قانون، پیرامون ضعف جنسی، مورد بررسی قرار گرفت و دیدگاه‌های طب سنتی و طب رایج در این حوزه مقایسه شد.
یافته‌ها: طب ایرانی، سلامت اعضای رئیسه (قلب، مغز، کبد و غدد جنسی) را لازمۀ سلامت جنسی می‌داند در حوزۀ درمان نیز، تقویت این اعضاء می‌تواند موجب کارکرد بهتر جنسی شود. سبب‌شناسی اختلال عملکرد جنسی زنان پیچیده و چندعاملی است و حاصل اثر متقابل عوامل فیزیولوژیک (بیولوژیک)، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی است و فاکتورهای روان‌شناختی به‌عنوان علت اولیه و مهم‌تر از سایر عوامل مطرح است. مکتب غنی طب ایرانی، مشکلات روانی را برخواسته از ضعف قوای‏ نفسانی و حیوانی می‏‌داند. به‌نظر می‏‌رسد این نکته ممکن است در راستای نظر طب ایرانی در مورد اولویت دادن اعضای رئیسه در تشخیص و درمان ضعف باه باشد.
نتیجه‌گیری: این تحقیق برآن است که با ارائۀ دیدگاه‏‌های تشخیصی و درمانی طب ایرانی در حوزۀ ضعف باه، زوایای تازه‏‌ای در برخورد با این اختلال بگشاید، تا بتوان از راهکارهای درمانی طب ایرانی در افزایش میل جنسی زنان استفاده کرد و مسیر برای تحقیقات بالینی در این حوزه هموار و فراهم شود.

کد مقاله 37381
تعداد بازدید 252

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397