عنوان
|
اثربخشی آموزش خانواده مبتنی بر واقعیت درمانی بر همراهی عاطفی، حل مسئله و ارتباط زوجین، شهر کرمانشاه |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
زهره بالاگبری - مختار عارفی - کریم افشاری نیا - حسن امیری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه آموزش در علوم انتظامي - معاونت تربيت و آموزش ناجا سال 7 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
180-159 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط زوجین زوج درمانی آموزش خانواده همراهی عاطفی حل مسئله کرمانشاه واقعیت درمانی خانواده درمانی آموزش واقعیت درمانی واقعیت درمانی گلاسر
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خانواده مبتنی بر واقعیت درمانی بر همراهی عاطفی، حل مساله و ارتباط در زوجین شهر کرمانشاه اجرا شد. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد 50 نفر از زوجین به شیوه نمونه گیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه هفتگی تحت آموزش با روش مبتنی بر واقعیت درمانی گلسر قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت ننمودند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیتشناختی و مقیاس سنجش خانواده (اپشتاین، بالدوین و بیشاب، 1983) استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش خانواده مبتنی بر واقعیت درمانی گلسر بر متغیرهای وابسته اثر معناداری داشته ( 01/0 P < ) و در گروه آزمایش، نمرات همراهی عاطفی، حل مساله و ارتباط زوجین کاهش قابل توجهی داشت. با توجه به یافته ها میتوان نتیجه گرفت که آموزش خانواده با رویکرد واقعیت درمانی گلاسر را میتوان در مداخلات مربوط به خانواده درمانی و زوج درمانی به کار گرفت.
|