• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش کارکرد خانواده در پیش بینی هویت اخلاقی دانش‌آموزان دبیرستانی دارای رفتارهای پرخطر
تعداد صفحات 10
نویسنده عباس اصغری شربیانی - نیلوفر میکاییلی
مشخصات نشریه فصلنامه اخلاق زيستي - ارگان رسمي انجمن بين‌المللي اخلاق زيستي اسلامي پیاپی 33
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 40-31
زبان فارسی
کلید واژه عملکرد خانواده  رفتارهای پرخطر  دانش‌آموزان دبیرستانی  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  کارکرد خانواده  هویت اخلاقی  دانش‌آموزان پسر  هویت پسران  بستان آباد (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: هویت اخلاقی از جمله سازه‌های مطرح‌ شده در روان‌شناسی اخلاق است که در بافتار خانواده تکوین می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش مؤلفه‌های عملکرد خانواده در پیش‌بینی هویت اخلاقی دانش‌آموزان دبیرستانی دارای رفتارهای پرخطر انجام شده است.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی ـ همبستگی، جامعه هدف شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان بستان‌آباد، در سال تحصیلی 98-1397 بودند. 186 دانش‌آموز از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رفتارهای پرخطر برنر و همکاران (1995 م.) کارکردهای خانواده اپستاین و همکاران (1983 م.) و هویت اخلاقی بلک و رینلدز (2016 م.) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 استفاده شد.
یافته‌ها: بین هویت اخلاقی با کارکرد ضعیف مؤلفه‌های نقش‌ها، حل مشکل، ابراز عواطف و عملکرد کلی خانواده همبستگی منفی و معنی‌دار وجود داشت (r = 0/738 ، p < 0/001 ). تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌های حل مشکل و نقش‌ها توانستند 56‌% از تغییرات هویت اخلاقی را پیش‌بینی کنند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، کارکرد خانواده نقش به سزایی در پیش‌بینی هویت اخلاقی دانش‌آموزان دارای رفتارهای پرخطر دارد. بنابراین توصیه می‌شود مشاوران مدارس جلسات مستمری را برای والدین دانش‌آموزان درباره مهارت‌های ارتباطی، حل مشکل و وظایف اعضای خانواده برگزار کنند.

کد مقاله 37376
تعداد بازدید 206

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397