عنوان
|
تبیین جامعهشناختی نقش سرمایه اقتصادی خانواده در بازتولید نابرابری اجتماعی در بین فارغ التحصیلان دانشگاه |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
زهره رفیعی بلداجی - وحید قاسمی - مقصود فراستخواه - علی هاشمیانفر |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه جامعهشناسي اقتصادي و توسعه (علوم اجتماعي) - دانشگاه تبريز - علمی پژوهشی سال 8 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
223-199 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
موقعیت شغلی نابرابری اجتماعی اصفهان تبیین جامعهشناختی سرمایه اقتصادی نظام آموزش عالی سرمایههای اقتصادی خانواده فارغ التحصیلان دانشگاه بازتولید اجتماعی
|
چکیده
|
موفقیت دانشآموزان در ورود به دانشگاه و متعاقب آن دستیابی به مشاغل سطح بالا یکی از اصلیترین دغدغههای خانوادههاست. در این میان سرمایۀ اقتصادی نقش بسیار مهمی در آمادهسازی دانشآموزان برای رقابت در ورود به دانشگاه ایفا میکند. از این رو پژوهش حاضر با درک اهمیت مسئلۀ سرمایۀ اقتصادی به تبیین نظری پژوهش و آزمون فرضیات پیرامون سرمایۀ اقتصادی خانواده و تأثیر آن بر جایگاه فرد در نظام آموزش عالی و سپس بر موقعیت شغلی فرد پرداخته است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ شاغلین در بازار کار شهر اصفهان می باشند، که از سال 1385 به این سو از دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس سمپل پاور 530 نفر برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد که از یک طرف بین جایگاه فرد در نظام آموزش عالی و موقعیت شغلی فرد رابطه وجود دارد، و از سوی دیگر سرمایۀ اقتصادی بر نوع قبولی فرد در دانشگاه تأثیر مثبت دارد؛ یعنی کسانی که از سرمایۀ اقتصادی بالاتری برخوردار بودهاند از جایگاه بالاتری در نظام آموزش عالی برخوردار شدهاند. نتایج تحقیق همچنین نشان میدهد که افرادی که سرمایه اقتصادی بیشتری دارند از موقعیت شغلی بالاتری نیز برخوردارند. نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که تأثیر سرمایه اقتصادی بر موقعیت شغلی از طریق میانجیگری جایگاه فرد در نظام آموزش عالی انجام میپذیرد به عبارت دیگر، نابرابریهای اجتماعی از طریق نظام آموزشی بازتولید میشود.
|