• صفحه‌نخست
  • بانک محتوای علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌مرکز‌تحقیقـــات‌زن‌وخانـــواده
عنوان اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان مادران و‌ علائم اختلال بی اعتنایی مقابله‌ای کودکان
تعداد صفحات 7
نویسنده شیرین زینالی - حسین رستمی - محمدعلی عامری
مشخصات نشریه فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3 پیاپی 23
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 82-76
زبان فارسی
کلید واژه رفتار کودکان  رفتار فرزندان  مهارت‌های زندگی  مشکلات رفتاری کودکان  آموزش مهارت‌های زندگی  تعارضات والد فرزند  رابطه والد فرزند  آموزش مهارت‌های زندگی به مادران  اختلالات رفتاری  رابطه مادر کودک  تبریز  سلامت روانی  اختلال رفتاری فرزندان  اختلال بی‌اعتنایی مقابله‌ای  سلامت روان مادر  
چکیده مقدمه: اختلال بی ­اعتنایی مقابله­ ای در کودکان شایع بوده و از روابط والد-کودک تاثیر می ­پذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه مهارتهای زندگی بر سلامت روان مادران و‌ علائم اختلال بی­ اعتنایی مقابله ای کودکان است.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه تجربی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. از بین خانواده ­های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تبریز در سال 1397، 40 نفر از والدین دارای کودکان 6 الی 8 ساله که با استفاده از مصاحبه تشخیصی، دارای تشخیص اختلال بی ­اعتنایی بر اساس DSM-5 به­ صورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی (از طریق لیست) به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، سلامت روان مادر و علائم مرضی کودک، ابزارهای این مطالعه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بودند و بر اساس نتایج پیش آزمون مادران گروه آزمایش در ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ­ای برنامه مهارتهای زندگی شرکت نمودند.
نتایج:‌ نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مادران موجب مادران موجب بهبود سلامت روان، نشانه های بدنی، اضطراب، بدکارکردی اجتماعی و علائم اختلال بی ­اعتنایی مقابله­ ای کودکان شده است (0/001 = P)، ولی در علایم افسردگی تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه اثربخش آموزش والدین را بر کاهش مشکلات والد-کودک تائید می­ کند و به نظر می­رسد در بروز، ادامه و درمان مشکلات رفتاری کودکان، روابط والد کودک نقش مهمی بازی می­کند. از این رو، پژوهشگر این روش درمانی را بر روی مشکلات کودک-والد پیشنهاد می­ کند.

کد مقاله 37365
تعداد بازدید 3

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





مرکز تحقیقات زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به مرکز تحقیقات زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397