• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مصادیق کودک آزاری از دیدگاه والدین: تحلیل محتوای کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده ایرج همرنگ گبلو - علی قره داغی - شهروز نعمتی
مشخصات نشریه فصلنامه پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3 پیاپی 23
تاریخ انتشار بهار - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 13-1
زبان فارسی
کلید واژه آزار جنسی  آگاه‌سازی  کودک آزاری  والدین کودک‌ آزار  انواع کودک آزاری  کودکان دبستانی  آزار جنسی کودکان  تحلیل محتوای کیفی  تبریز  دیدگاه‌های والدین  تحلیل محتوا  آگاهی والدین  
چکیده مقدمه: کودکان­ به دلائل مختلف همواره جزء آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند و برای محافظت از خود به­ کمک بزرگسالان از جمله والدین خود­ نیاز دارند که در صورت ناشایستگی ­والدین، مسائلی از جمله­ کودک‌آزاری­ توسط ­آن­ها رخ خواهد داد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه­ های والدین در باب مصادیق کودک­ آزاری انجام یافت.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و مشارکت­ کنندگان از میان والدینی که فرزندان آن­ها در مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96 مشغول تحصیل بودند انتخاب شدند و با 31 نفر از آن­ها مصاحبه انجام گرفت. روش اصلی جمع آوری داده­ ها، مصاحبه­ های نیمه­ ساختارمند با سؤالات باز بود و داده­ ها با روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تحلیل شدند. صحّت و اعتبار مطالعه حاضر ریشه در چهار محور «باورپذیری، انتقال‌پذیری، تصدیق پذیری و اطمینان‌پذیری» داشت.
یافته ­ها: یافته­ های حاصل شده در قالب سه مقوله اصلی شامل مفهوم کودک­ آزاری، دامنه کودک­ آزاری و کمبودهای کودک­ آزاری بودند.
نتیجه­ گیری: دامنه آگاهی والدین مشارکت­ کننده، در رابطه با سه مفهوم جسمانی، عاطفی و غفلت کودک آزاری خوب بود امّا دیدگاه آن­ها در رابطه با کودک­ آزاری جنسی محدود بود و بیش­تر روی جنبه­ های شناخته شده آن متمرکز می­ شد. تأکید آن­ها روی مرتفع کردن مشکلات اقتصادی و اجتماعی و راهکارهایی جهت افزایش محبت در خانواده­ ها بیانگر عمق توجه آن­ها به ریشه­ های این معضل جهت پیشگیری و کنترل آن بود. افزون بر این ­ها، ضریب آسیب­ پذیری کودکان در جامعه فعلی افزایش یافته است و به ویژه کودک­ آزاری جنسی حسّاسیت بیش­تری را تولید کرده است لذا؛ لزوم آگاه‌سازی والدین از کودک­ آزاری برای ممانعت و پیشگیری از آن بیش‌ از پیش احساس می­ شود در این راستا؛ نقش مراجع آموزشی از قبیل مدارس و رسانه ­ها بسیار مهم بوده و ضرورت دارد تا برنامه ­های آموزشی لازم را برای والدین و کودکان در این حیطه تدارک ببینند.

کد مقاله 37361
تعداد بازدید 219

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397