عنوان
|
تحلیل جامعهشناختی گرایشهای فکری طلاب حوزه علمیه در مورد جایگاه زن در جامعه (مطالعه موردی: طلاب مرد سطح سه و چهار حوزههای علمیه ساکن قم و تهران با رده سنی 30 تا 50 سال) |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
نرگس کاوند - زهرا حضرتی صومعه - باقر ساروخانی - مظفرالدین شهبازی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه - انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه - مصوب حوزوی سال 2 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
122-89 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جایگاه زن در جامعه زن در اجتماع جایگاه زنان جایگاه اجتماعی تهران قم (شهرستان) نگرش سنتی تحلیل جامعهشناختی جایگاه اجتماعی زنان گراندد تئوری تحصیلات حوزوی طلاب حوزه علمیه طلاب مرد طلاب سطح سه طلاب سطح چهار حوزویان نگرش طلاب نگرش فراسنتی گرایش فکری
|
چکیده
|
در تمامی جوامع دینی، یکی از گروه هایی که می توانند بر موقعیت زنان در خانواده و جامعه بسیار اثرگذار باشند، صاحب نظران و طلاب علوم دینی هستند. کشور ما نیز از چنین قاعده ای مستثنا نیست و کسانی که به تحصیل علوم اسلامی مشغول هستند، نماینده کلام الهی و سخن اسلام در جامعه محسوب میشوند و دیدگاه و نگرششان به جایگاه زن در خانواده و جامعه، در موقعیت زنان اثرگذار است. از آنجا که حوزویان، صاحب کرسی سخن و محل رجوع مردم هستند، افکارشان خواسته یا ناخواسته در لایه های پنهان و آشکار اذهان مردم جامعه و سیاستگذاریها و قانونگذاری های خرد و کلان کشور تأثیرگذار است. این پژوهش که به روش گرنددتئوری، با نمونهگیری گلوله برفی و با مصاحبه نیمه باز انجام شده است، در پی یافتن پاسخ این سؤال است که نگرش طلاب ساکن تهران و قم در مورد جایگاه اجتماعی زنان چیست و رویکرد آنان به مقوله مهم جایگاه زن در جامعه در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و سیاسی چگونه است. این پژوهش در پایان به این نتیجه رسید که نگرش طلاب مورد مطالعه در مورد جایگاه زن در جامعه را میتوان به دو دسته نگرش سنتی و فراسنتی تقسیم کرد که در این میان طلاب ساکن تهران وارد مرحله گذار از سنت به فراسنت شده و نگرش فراسنتی در آنها رشد چشمگیری کرده است؛ ولی طلاب ساکن قم به مرحله گذار نرسیده اند و همچنان دارای نگرش سنتی هستند.
|