• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش هوش هیجانی و رضایت زناشویی بر کیفیت زندگی زنان: مدلسازی معادلات ساختاری
تعداد صفحات 15
نویسنده حسین شاره - کاظم فشتنقی
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 21 شماره 2
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 139-125
زبان انگلیسی
کلید واژه زنان شاغل  رضایت زناشویی  زنان متأهل  هوش هیجانی  کیفیت زندگی زنان  سبزوار (شهرستان)  معادلات ساختاری  معلمان زن  کیفیت زندگی  هوش هیجانی زنان  معلمان ابتدایی  رضایتمندی زناشویی زنان  زنان متأهل شاغل  زنان شاغل در آموزش و پرورش  
چکیده مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی روابط بین هوش هیجانی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی و نقش هوش هیجانی و رضایت زناشویی بر کیفیت زندگی زنان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی و به شیوه مدلسازی معادلات ساختاری بود که در آن 248 نفر از زنان متأهل شاغل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهر سبزوار در سال 1395 به صورت تصادفی ساده انتخاب و با پرسش‌نامه­ های هوش هیجانی بار- آن (EQ-i)، رضایت زناشویی هادسون (IMS) و مقیاس فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL- BREF) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی ارتباط بین متغیرها و ارزیابی برازش مدل طراحی شده، از رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرم افزار SmartPLS-2 استفاده شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که هوش هیجانی بر رضایت زناشویی با ضریب بتا 285/0 (793/4 = t) و بر کیفیت زندگی با ضریب بتا 545/0 (563/15 = t) تأثیرگذار است. تاثیر رضایت زناشویی بر کیفیت زندگی با ضریب بتا 373/0 (240/9 = t) نیز تأیید شد. بعلاوه، مدل ساختاری طراحی شده مبتنی بر ارتباطات بین هوش هیجانی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی توانست 55% از عوامل موثر بر کیفیت زندگی را در خود جای دهد.
نتیجه­ گیری: هوش هیجانی و رضایت زناشویی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی زنان هستند.

کد مقاله 37189
تعداد بازدید 217

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397