عنوان
|
ارائه مدل سبکهای دلبستگی و پیوستگی و انطباق خانواده با دلزدگی زناشویی والدین دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری با میانجیگری تمایزیافتگی زوجین |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
اسماعیل صدری دمیرچی - داود فتحی - منیژه هاشمی مهر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
80-58 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دلبستگی دلزدگی زناشویی تمایزیافتگی سبک دلبستگی ایمن سبکهای دلبستگی اردبیل پیوستگی اختلال یادگیری دلزدگی تمایزیافتگی خود همبستگی خانواده سبک دلبستگی ناایمن ناتوانی یادگیری انطباق پذیری خانواده پیوستگی خانواده اختلال یادگیری ویژه تمایزیافتگی زوجین
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارائه مدل سبکهای دلبستگی و پیوستگی و انطباق خانواده با دلزدگی زناشویی والدین دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری با میانجیگری تمایز یافتگی زوجین شهر اردبیل در سال 1397 انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. از والدین دارای کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری، 250 والد به روش در دسترس انتخاب و پرسشنامههای تمایزیافتگی خود، سبک دلبستگی، پیوستگی و انطباق خانواده و دلزدگی زناشویی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با نرمافزار ایموس و روش آماری تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن دارای اثر مثبت و مستقیم و سبک دلبستگی ناایمن دارای اثر منفی و مستقیم بر تمایز یافتگی است. همچنین اثر منفی و مستقیم تمایزیافتگی و همبستگی خانواده بر دلزدگی زناشویی مورد تأیید قرار گرفت. از بین متغیرهای برونزا، سبک دلبستگی ایمن از طریق تمایزیافتگی قادر به کاهش دلزدگی زناشویی شده است، اما سبک دلبستگی ناایمن از طریق تمایزیافتگی به افزایش دلزدگی زناشویی منجر شده است. نتایج نشان میدهد نقش میانجیگری تمایز یافتگی در بین سبکهای دلبستگی و پیوستگی- انطباق خانواده با دلزدگی زناشویی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص از برازش مطلوبی برخوردار است.
|