عنوان
|
بررسی سبکهای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشآموزان کمرو و عادی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
ناصر یوسفی - داود چهاردولی - سمیرا پشاآبادی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مشاوره کاربردی - دانشگاه شهید چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
66-45 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه طرحوارههای ناسازگار اولیه سبک دلبستگی ایمن سبکهای دلبستگی دانشآموزان عادی سبک دلبستگی اجتنابی کمرویی دانشآموزان دبیرستانی سبک دلبستگی ناایمن طرحوارههای ناسازگار سبک دلبستگی دوسوگرا آذربایجان غربی سبک فرزندپروری طرحوارههای اولیه شاهیندژ (شهرستان) دانشآموزان کمرو
|
چکیده
|
ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی یکی از مشکلات عمدهای است که تأثیر بازدارنده و مهمی بر کارآمدی و پویایی جوانان و نوجوانان دارد و از شکلگیری سالم هویت و شکوفایی استعدادها و قوای فکری و عاطفی در آنها جلوگیری میکند. این پژوهش با هدف بررسی شیوههای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشآموزان کمرو و عادی به شیوه پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای انجام گرفت. جامعۀ این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان شاهیندژ (استان آذربایجان غربی) بود. 120 دانشآموز کمرو و عادی (60 دانش آموز از هر گروه) به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای کمرویی سموعی، شیوههای فرزندپروری بامریند، مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور و فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تی با دو گروه مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانشآموزان عادی در مقایسه با دانشآموزان کمرو در زیر مقیاسهای؛ شیوه فرزندپروری مقتدرانه و سبک دلبستگی ایمن نمرات بالاتری را کسب کردند و دانشآموزان کمرو نیز در زیر مقیاسهای شیوه فرزندپروری مستبدانه، سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی، ناایمن دوسوگرا و سایر طرحوارههای ناسازگار اولیه نمرات بالاتری را کسب کردند و در شیوه فرزندپروری سهلگیرانه و طرحوارههای ایثار و اسحقاق نیز بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مجموع، این مطالعه حاکی از وجود تفاوت بین دانشآموزان کمرو و عادی از لحاظ شیوههای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه بود.
|