عنوان | اثربخشی انگیزش معلمان مقطع ابتدایی شهر ایلام در تربیت دانشآموزان و بازتاب آن در خانواده، جامعه و نظام آموزشی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 6 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 74-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت اخلاق انگیزش فرهنگ جامعه ایلام معنویت هویت دینی دانشآموزان معلم محتوای آموزش دانشآموزان دوره ابتدایی خانواده نظام آموزشی معلمان ابتدایی |
چکیده |
مقدمه: انگیزش عاملی درونی است که رفتار فرد را در جهت معینی هدایت می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی انگیزش معلمان ابتدایی در تربیت دانش آموزان و انتقال الگوهای تربیتی و اخلاقی به آنان در جهت فضیلت خواهی و کمال گرایی و درونی کردن ارزش ها و بازتاب مثبت آن در خانواده، جامعه و نظام تعلیم و تربیت کشور است. روشها: روش پژوهش از نوع کمی، کیفی است. جامعۀ مورد مطالعه، شامل کلیه معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر ایلام به تعداد 492 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 20 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند و با آنان مصاحبه به عمل آمد. یافتهها: نتایج یافته ها نشان داد، تحلیل محتوای مصاحبه های صورت گرفته با مشارکت کنندگان در مرحله کدگذاری اولیه 53 کد اولیه، در مرحله دوم 20 مقوله فرعی و در نهایت 4 مقوله اصلی استخراج گردید. مقوله های اصلی مورد نظر عبارتند از فرهنگ، خانواده، محتوای آموزشی، معنویت و اخلاق بودند. اهم نتایج حاصل از یافته ها، بیانگر آن است که هویت غالب در نزد دانش آموزان هویتی دینی بوده و هویت های فرهنگ، خانواده و محتوای آموزشی در اولویت های بعدی قرار دارند. نتیجهگیری: نتیجه اینکه عواملی همچون فرهنگ، خانواده، آموزش، معنویت و اخلاق مؤلفه های بسیار مهمی برای تربیت دانش آموزان و هدایت آنان در جهت افتخار، سربلندی، سعادت و سلامت آینده جامعه می باشد. |
کد مقاله | 37151 |
تعداد بازدید | 299 |
|