• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعارض کار خانواده در پرستاران ایرانی: مرور سیستماتیک
تعداد صفحات 8
نویسنده شهناز بلندیان بافقی - خدیجه شریفی
مشخصات نشریه دوماهنامه پژوهش پرستاری ایران - انجمن علمي پرستاري ايران - علمی پژوهشی شماره 6 پیاپی 63
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 60-53
زبان فارسی
کلید واژه ایران  تعارض کار خانواده  پرستاران  مرور نظام‌مند  تعارض خانواده با کار  
چکیده زمینه: پرستاران به عنوان نیروی اصلی در حمایت، ارتقاء و بهبود سلامت جامعه در معرض تداخل کار خانواده در ارتباط با مسئولیت های متعدد حرفه ای و خانوادگی هستند. تعارض کار خانواده با متغیرهای زیادی مرتبط بوده و پیامدهای منفی زیادی در پرستاران به دنبال دارد. هدف این مطالعه مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه تعارض کار خانواده در پرستاران ایرانی است.
روش: مطالعه حاضر مرور سیستماتیک بوده که در سال 1397 با جستجوی مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی با جستجو در بانک های اطلاعاتی PUBMED, ISI,SCOUPUS, SID, MAGIRAN, IRANDOC , CINHAL و IRANMEDEX بدون محدودیت زمانی انجام شد. جهت بررسی کیفیت مقالات از ابزار STROBE استفاده شد.
یافته ها: بعد از اعمال معیارهای ورود و خروج در نهایت 24 مطالعه به پژوهش وارد شدند. یافته های مطالعات نشان می دهد بین تعارض کار خانواده با متغیرهایی مانند سلامت، زندگی خانوادگی، ترک خدمت، سرمایه روانشناختی، رضایت شغلی، تعهد، اشتیاق و استرس شغلی، کیفیت زندگی کاری، حمایت شغلی و خانوادگی پرستاران ارتباط وجود دارد.
نتیجه گیری: هر چند توجه به تعارض کار خانواده در پرستاران و متغیرهای مرتبط به آن منجر به از بین رفتن این معضل نمی شود ولی می تواند تا حدودی از میزان آن بکاهد. بررسی مطالعات نشان می دهد بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه تعارض کار خانواده در پرستاران توصیفی است. لذا به محققان علاقمند توصیه می شود به پژوهش های تجربی توجه بیشتری داشته باشند.

کد مقاله 37145
تعداد بازدید 177

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397