عنوان | شناسایی عوامل و پیامدهای یادگیری دگرگونساز: عوامل بازگشت زنان به تحصیل |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 11 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 61-47 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش عالی زنان زنان دانشجو قائم شهر (شهرستان) دانشجویان کارشناسی زنان بزرگسال یادگیری دگرگونساز بازگشت به تحصیل بازگشت زنان به تحصیل |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و پیامدهای بازگشت زنان به تحصیل در قائمشهر بود. جامعه پژوهش حاضر دانشجویان زن بزرگسال دوره کارشناسی این شهر قائمشهر بودند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 15 دانشجوی زن بالای سن 36 سال از دانشگاه فروردین قائمشهر انتخاب شدند. طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناختی است. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته گردآوری شد و با روش تحلیل محتوا کدگذاری و تحلیل شد. تحلیل یافتهها نشان داد عوامل گوناگونی در شکلگیری یادگیری دگرگونساز زنان نقش دارند. مهم ترین آنها به ترتیب احساس خلاء، مرگ فرد مورد علاقه، درگیر شدن در یک رابطه، طلاق و از دست دادن شغل بود. همچنین پنج درون مایه سلامت روان، خانواده، اهداف پیشرفت، امنیت مالی و مدرک» به عنوان دلایل ورود زنان بزرگسال به آموزش عالی شناسایی شد. طبق نتایج بدست آمده در این پژوهش چهار درونمایه رشد تفکر انتقادی، دگرگونی فرهنگی، عواطف و معنویت به عنوان پیامدهای یادگیری دگرگونساز در این مطالعه شناسایی شدند. |
کد مقاله | 37138 |
تعداد بازدید | 161 |
|