عنوان
|
نیمرخ علائم اختلال استرس پس آسیبی، و ابعاد شناختی و هیجانی نظریه ذهن در کودکان بیسرپرست |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
حمید خانیپور - علیرضا مرادی - مریم موید عابدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
87-73 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بیسرپرست استرس کودکان بیسرپرست نیمرخ روانی علایم استرس پس از سانحه نظریه ذهن استرس پس از سانحه بعد شناختی اختلالات استرسی ابعاد هیجانی استرس کودکان
|
چکیده
|
تفاوت محیط تحول کودکان بیسرپرست با کودکان عادی، آنها را مستعد آسیبهای روانی میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی نیمرخ روان شناختی کودکان بیسرپرست از لحاظ تجربه علایم اختلال استرس پس آسیبی، و عملکردهای شناختی و هیجانی در تکالیف نظریه ذهن بود. بر این اساس از 50 کودک بیسرپرست و 50 کودک عادی درخواست شد تا مقیاس بررسی اثرات حوادث بر کودکان، آزمون نظریه ذهن و آزمون درک حالات هیجانی از طریق چشمها را تکمیل کنند. یافتههای تجزیه و تحلیل رگرسیون لوجستیک نشان داد که نشانههای نفوذ تجارب آسیبزا، اجتناب رفتاری و نقص در درک باور کاذب به صورت معنیداری دو گروه بیسرپرست و عادی را از هم متمایز میکند. بین عملکردهای نظریه ذهن و توانایی بازشناسی هیجانها در آزمون چشمها با تجربه علایم اختلال استرس پس آسیبی رابطه معکوس و معنیداری وجود داشت. به نظر میرسد تجربه اختلال استرس پس آسیبی یکی از اختلالهای شایع در بین کودکان بیسرپرست است. تاخیر در رشد ابعاد هیجانی و شناختی نظریه ذهن ممکن است در کودکان بیسرپرست ناشی از تجربه علایم اختلال استرس پسآسیبی باشد.
|